چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی کنترل توجه، تنظیم هیجان و انعطاف شناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زرند در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 7800 نفر بودند. نمونه شامل 300 نفر که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، تنظیم هیجان گارنفسکی و کریج (2001)، کنترل توجه دریبری و رید (2002)، ذهنآگاهی والاچ و همکاران (2006) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. یافتههای حاصل از معادلات ساختاری نشان دهنده آن بود که مدل از برازش خوبی با دادههای پژوهش برخوردار بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ذهنآگاهی بر کنترل توجه، تنظیم هیجان، انعطاف شناختی و پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم و کنترل توجه، تنظیم هیجان و انعطاف شناختی بر پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم داشتند. همچنین نقش واسطهای کنترل توجه، تنظیم هیجان و انعطاف شناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد تایید قرار گرفت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، کنترل توجه، تنظیم هیجان و انعطاف شناختی و ذهنآگاهی اهمیت ویژهای دارد.
The aim of this study was to investigate the mental relationship with academic achievement based on the mediating role of attention control, emotion regulation and students' cognitive flexibility in 2020. This study was a correlation of structural equations. The statistical population of this study includes all high school childeren in Zarand city in the academic year 2020, which is a total of 7800 people. The number of sample members using the Cochran's formula is estimated at 300, which is a happy sampling that has been selected in several stages. Research tools were Dennis and Vanderwall Cognitive Flexibility Questionnaire (2010), Garnfsky & Craig (2001) Emotion Regulation, Dribbry & Reed (2002), Wallach et al. (2006) Conscious Mindfulness (2006) and Pham & Taylor Academic Achievement (1999). Findings from structural equations showed that the model had a good fit with the research data. Descriptive statistics (main indices, skewness and elongation) and inferential statistics (structural equivalence modeling) were used in experiments and data analysis. The results showed that there is a relationship between mindfulness and academic achievement with the mediating role of attention control, emotion regulation and cognitive flexibility in students.
خلاصه ماشینی:
(Akgun یکی از متغیرهای مرتبط با پیشرفت تحصیلی ، ذهن آگاهی است که می توان با آموزش آن بر کارکرد شناختی و عملکردهای اجرایی کودکان اثر گذاشت ؛ ذهن آگاهی می تواند زندگی فرد را از طریق افزایش تنظیم هیجان ، افزایش مهارت های اجتماعی ، افزایش توانـایی در جهـت گیـری توجه ، به طور مستقیم و قابل توجهی بهبود بخشد (Boordick، ٢٠١٤؛ ترجمـه منشـئی ، اصـلی آزاد، حسینی و طیبی ، ١٣٩٦).
Ozdemir,) انعطاف پذیری شناختی به عنوان توانایی سازگاری با محـرک هـای در حال تغییر محیطی تعریف می شود و آن را توانایی فرد برای ارتباط کامل بـا زمـان حـال بـه عنوان یک انسان هوشیار و آگاه و توانایی او برای تغییر یا ادامه رفتـار در جهـت ارزش هـایش تعریف کرده اند (قدرتی و وزیری نگو، ١٣٩٧) فقدان انعطا پذیری شناختی موجب می شـود کـه افراد از واکنش های مقابله ای که تسهیل کننده استفاده از راهکارهای کارآمد حل مسئله در دوران مواجهه با استرس است ، خودداری کنند و در نتیجه این مساله منجر به افزایش نومیدی و حتی فکر خودکشی مـی شـود (٢٠١٣، Gallagher &Tsypes, Gadol ,Miranda, Valderrama, ).
(Millings & Emerson, 2019 با توجه به توضیحاتی که در مورد متغیرهای پژوهش و ارتباط آن ها با یکدیگر مطرح شد و با نظر به این که در جامعه ما پژوهشی که به بررسـی تـاثیر مسـتقیم و غیرمسـتقیم ایـن عوامـل بپردازد صورت نگرفته است ، لذا پژوهش حاضر در صدد است که مـدل جدیـدی را در زمینـه پیشرفت تحصیلی بـر اسـاس متغیرهـای ذکـر شـده ارائـه دهـد و میـزان پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان را بر اساس ذهن آگاهی با نقش میانجی کنتـرل توجـه ، تنظـیم هیجـان و انعطـاف پذیری شناختی مورد ررسی قرار دهد و به بررسی روابط مسـتقیم و غیرمسـتقیم بـین متغیرهـا بپردازد.