چکیده:
زمینه و هدف: در سالهای اخیر بحران محیط زیست از دغدغههای اصلی بشر محسوب میشود. افزایش میزان مصرف انرژی و تأثیر آن بر آیندۀ محیط زیست، موجب شده تا طراحی ساختمانها با رویکرد معماری پایدار اهمیت ویژهای یابد. در این میان ساختار و شکل کالبدی مدارس، کیفیتهای محیطی و تکنولوژیکی آنها، در راستای آموزش، فرهنگسازی و دستیابی به جهانی زیستپذیر تأثیر بسزایی دارد. هدف اصلی این پژوهش دستیابی به شاخصهای کالبدی مؤثر در ارتقاء معماری پایدار در مدارس است، تا به کمک آن، محیط کالبدی مدرسه به یک ابزار آموزنده، در جهت یادگیری مسائل زیستمحیطی و توسعۀ پایدار تبدیل شود.روش بررسی: نوشتار حاضر از نوع کاربردی بوده و روش پژوهش کیفی و توصیفی تحلیلی است. گردآوری اطلاعات مبتنی بـر مطالعات اسنادی، مرور متون، منابع و تجارب است که به استخراج مدل مفهومی منتج میگردد. در نهایت شاخصهای کالبدی برآمده از مدل در نمونۀ موردی (مدرسۀ فرانسوا میتران) مورد تحلیل قرار میگیرد و راهکارهایی در راستای طراحی فضای آموزشی بر مبنای شاخصهای کالبدی توسعۀ پایدار ارائه میشود.یافتهها و نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای ارتقاءدهنده پایداری در فضای آموزشی شامل چهار مؤلفۀ اصلی کالبدی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی میباشد. در این بین، مؤلفۀ کالبدی میتوانند یک مدرسه را به یک ابزار آموزشی برای مسائل زیستمحیطی تبدیل نماید و شاخصهای آن شامل بهرهگیری از نور روز، بهبود کیفیت هوا در محیط داخلی، ارتباط با عناصر طبیعی، طراحی فضا جهت حمایت از فعالیت زیستمحیطی، انتخاب آگاهانه مواد و مصالح، انعطافپذیری کالبدی، کاهش مصرف انرژی از طریق کالبد و بهکارگیری عناصر پایداری میباشد، که در نمونۀ موردی نیز تأثیرگذارند.
Background and Aim: n recent years, the environmental crisis has been one of the main concerns of human beings. Increasing energy consumption and its impact on the future of the environment has made the design of buildings with a sustainable architectural approach of particular importance. Meanwhile, the physical structure and shape of schools, their environmental and technological qualities, have a great impact on education, culture and achieving a livable world. The main purpose of this study is to achieve the physical characteristics effective in promoting sustainable architecture in schools, so that the physical environment of the school becomes an educational tool for learning environmental issues and sustainable development.Methods: The present article is of applied type and is a qualitative and descriptive analytical research method. Data collection is based on documentary studies, review of texts, sources and experiences that lead to the extraction of a conceptual model. Finally, the physical indicators derived from the model are analyzed in a case study (Francois Mitterrand School) and solutions are proposed to design the educational space based on the physical indicators of sustainable development.Findings and Conclusion: Findings show that the components that promote sustainability in the educational environment include four main components: physical, environmental, social and economic. In the meantime, the physical component can turn a school into an educational tool for environmental issues and its characteristics include the use of daylight, improving indoor air quality, communication with natural elements, space design to support environmental activity, conscious choice Materials are physical flexibility, reduction of energy consumption through the body and the use of stability elements, which also affect the case study.
خلاصه ماشینی:
شاخص آموزشی، محیط زیست (آب ، برق ، پسماند، کریمی و عنایتی، ١٣٩١: ٢ آموزش برای توسعۀ پایدار، مدارس پایدار زمین های مدرسه )، اجتماعی، اقتصادی 63-64 ٣ مفاهیم پایه در معماری دانشگاه اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی کامل نیا، ١٣٩٤: ٧٥ انعطاف پذیری کالبدی، شفافیت و دسترسی بصری در انواع سیستم های ساختمان ، تعامل اجزاء و عملکردهای سبز شاخص های طراحی مدارس سبز با رویکرد ساختمان مدرسه با کاربران ، دسترسی آسان به اطلاعات طلوع دل و تابش ، 4 یادگیری پایدار از محیط کالبدی ساختمان ، ارتباط با طبیعت ، طراحی فضاهای حمایتگر ١٣٩٦: ١١-٩ فعالیتهای زیست محیطی، کاربرد عناصر کالبدی مدارس سبز، توجه به جامعه و تقویت نگرش جهانی بررسی مؤلفه های معماری پایدار در 5 اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی مجتبوی، ١٣٩٧: ١٠-٧ مدارس معاصر ایران ١٣٨٤-١٣٩٧ تبیین مؤلفه ها و شاخص های پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تأکید بر کیفیت محیط داخلی، سایت ، انرژی، آب ، مواد و مصالح ، بارشادت و همکاران ، 6 نوآوری در طراحی، اولویت های منطقه ای ١٣٩٨: ١٨٨ سیستم های ارزیابی فضاهای سبز آموزشی طراحی مدل مدارس پایدار در راستای سازمان مدرسه ، آموزش ، ارتباطات ، دانش آموز، معلم ، طایی و همکاران ، ١٣٩٨: ٧ توسعۀ شهرهای پایدار، مبتنی بر فرایند برنامۀ درسی 134 تحلیل شبکه ای (ANp) از جمع بندی پژوهش های مرتبط با موضوع که توسط محققین مختلف انجام شده است ، چهار مؤلفۀ کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی استخراج شد که به توضیح هر یک پرداخته میشود: مؤلفه های ارتقادهندة پایداری در فضاهای آموزشی: مؤلفۀ کالبدی: محیط مصنوع یا محیط معماری، بخشی از محیط کالبدی است که فضای زیستی انسان است و از مواد و مصالح با مایه های رنگی، بافت ها، روشنایی و درجات شفافیت مختلف و فضاهای بین آنها تشکیل میشود (لنگ ، ١٣٩٤).