چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تدوین احصاء شایستگیهای حرفهای معاونان پرورشی بر اساس آموزههای اسلامی انجام گرفت. از منظر روش شناسی، کیفی، از نوع تحلیل مضمون و گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام پذیرفت. جامعه پژوهش، شامل معاونان پرورشی متوسطه دوره اول شهرستانهای استان بوشهر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و قاعده اشباع نظری، 24 معاون در مصاحبه شرکت کردند. در نتیجه تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، 109 مضمون پایه، 16 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازماندهنده، شامل: شایستگیهای شناختی، شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای رفتاری، شایستگیهای مهارتی و شایستگیهای عاطفی ایجاد شد و برای اعتباریابی یافتهها از روش بازخورد مشارکتکنندگان استفاده شد که صحت تحلیل دادهها و نتایج مورد تأیید قرار گرفت و مفاهیم استخراج شده در قالب شبکه مضامین ترسیم گردید. احصاء شایستگیهای حرفهای معاونان پرورشی در سازمان آموزش و پرورش، معیاری برای شایستهگزینی آنان منطبق بر آموزههای اسلامی ترسیم شد.
The aim of the present study was to compile the components of professional orthodoxy of foster care assistants based on Islamic teachings by qualitative research method of content analysis. Data were collected using semi-structured interviews. The study population consisted of first grade secondary education assistants in the cities of Bushehr province who participated in the interview using purposive sampling method and theoretical saturation rule of 24 deputies. To validate the findings, the participants' feedback method was used, which confirmed the accuracy of data analysis and results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. The results of the study included 109 basic themes, 16 comprehensive themes and 5 organizing themes including cognitive competencies, managerial competencies, behavioral competencies, skill competencies and emotional competencies as a criterion for their selection in accordance with Islamic teachings which are of special importance created. And to validate the findings, the participants' feedback method was used to confirm the accuracy of the data analysis and the results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. Conclusion: The statistics of the professional qualifications of educational assistants in the education organization is a criterion for selecting them according to Islamic teachings.
خلاصه ماشینی:
Kiemer, Gröschner, Kunter & Seidel انجام شده در این خصوص ، حاکی از آن است که تغییرات سریع در زمینه های علمـی و ارتبـاطی ، دگرگونی نیازهای افراد جامعه ، توجه بیشتر به کیفیت و مهارت در سازمان ، جهت دادن به انتخـاب شایسته گرایانه معاونان پرورشی ، در نهایـت موجـب افـزایش بهـره وری آنـان مـی گـردد (کـانلس ، سمیجن ، رندرس ، ٢٠١٨: ٦٦) و هر قدر به صلاحیت حرفه ای توجه بیشتری شود، میـزان و کیفیـت ارائه خدمات معاونان پرورشی نیز مطلوب تر خواهد شد (کردنا، ٢٠١٦: ١٣٤).
بنـابراین سـؤال اصلی پژوهش حاضر این است که : «احصاء شایسـتگی هـای حرفـه ای معاونـان پرورشـی بـر اسـاس آموزه های اسلامی کدامند؟» مبانی نظری و پیشینه پژوهش در آشفته بازار دوران مدرن ، پیشرفت و بهره وری فزاینده ی هـر سـازمان ، مرهـون قابلیـت هـا و شایستگی های منحصربه فرد نیروی انسانی شایسته آن اسـت .
در واقع موفقیت نظام تعلیم و تربیت و حرکت به سـوی پویـایی و تحـول از منظـر آمـوزه هـای اسلامی ، موضوع و اهمیت شایسته سالاری و گزینش افراد متعهـد و بـاتقوا اسـت ؛ بـه گونـه ای کـه احصاء شایستگی های معاونان پرورشی می توانـد نقشـه راهـی بـرای شـکوفایی اسـتعدادهای بـالقوه دانش آموزان باشد.