چکیده:
عنصر کلیدی ایجاد کسب و کار و مدیریتهای ناشی از آن، تولد کارآفرین و کارآفرینی است. هدف در این مقاله بررسی، تعیین نقش و نوع رابطه کارآفرینی در مدیریت کسب و کار است. با هدف پیادهسازی کاربردی و پیمایش از نوع همبستگی از 100 نفر به صورت پرسشنامه سنجش به عمل آمد که رابطه این دو و نقش کارآفرینی در مدیریت کسب و کار چگونه میباشد. تحلیل نتایج در نرمافزار SPSS نشان داد که بین این دو رابطه معناداری وجود دارد و کارآفرینی نقش پیشبینیکننده را برای مدیریت کسب و کار بازی میکند. همچنین جهت شناسایی عوامل موثر در اولویتبندی آنها در رویکرد این نقش از 15 نفر از خبرگان فعال و متخصص در امور مربوطه در قالب جدول مقایسات زوجی سنجش به عمل آمد که بیشترین دلیل یک کارآفرین برای ایجاد کسب و کار، عامل اقتصادی است. در نتیجه میتوان گفت دیدگاه کارآفرینی مشتمل بر جستوجوی فرصتها، پذیرش مخاطرات، پایداری برای محقّق کردن ایدهها و مفاهیمی از این دست است و بهطور کلی، با مفاهیم توسعه اقتصادی ارتباطی نزدیک دارد.
The key element of creating a business and the resulting management is the birth of an entrepreneur and entrepreneurship. The purpose of this article is to investigate, determine the role and type of entrepreneurial relationship in business management. With the aim of practical implementation and a survey of correlation type, 144 people were asked in the form of a questionnaire to measure the relationship between the two and the role of entrepreneurship in business management. Analysis of the results in SPSS software showed that there is a significant relationship between these two and entrepreneurship plays a predictive role for business management. Also, in order to identify the effective factors in prioritizing them in the approach of this role, 11 active experts and experts in the relevant matters were measured in the form of a pairwise comparison table, which shows that the most important reason for an entrepreneur to create a business is the economic factor.