چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی، پایایی و عینیت آزمون دراز و نشست 30ثانیهای برای جایگزینی آزمون دراز و نشست ایفرد و تدوین نورم استاندارد برای آن در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق توصیفی– همبستگی بود. 400دانشآموز دختر و پسر از شهر اصفهان داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. از همۀ افراد نمونه، آزمون 30 ثانیهای دراز و نشست گرفته شد. از 60نفر به صورت تصادفی آزمونهای یک دقیقهای دراز و نشست ایفرد و آزمون30ثانیهای در سه مرحله و با فاصلۀ زمانی 24ساعت اخذ شد (برای تعیین روایی همزمان، پایایی و عینیت). رکورد 17نفر از بیشترین و پایینترین رکورد در جدول نورم استاندارد این آزمون که به ترتیب قوی و ضعیف قلمداد میشدند، برای تعیین روایی سازه (تفکیک افراد قوی از ضعیف) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری گلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و آزمون تیمستقل استفاده شد. اهداف و نحوۀ اجرای آزمون به تأیید هفت نفر از استادان صاحبنظر در حوزه آمادگی جسمانی رسید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون با آزمون ایفرد، حاکی از روایی همزمان عالی (r=0/919) و پایایی (r=0/906) و عینیت (r=0/97) بالای آزمون جدید است. همچنین، تفاوت معناداری بین گروه قوی و ضعیف حاصل شد که نشانگر رواییسازة آزمون جدید است. میتوان نتیجهگیری کرد این آزمون ضمن برخورداری از روایی و پایایی مطلوب برای سنجش قدرت و استقامت عضلات شکم جایگزین تست ایفرد شود و ابزاری مطلوب و مطمئنی برای استفاده مربیان ورزش و معلمان تربیتبدنی خواهد بود.
The purpose of this research was to determine the validity, reliability, and objectivity of the 30-second sit-up test to replace the AAHPERD sit-up test and to develop a standard norm for it in high school students. The research method was descriptive-correlation. 400 male and female students from Isfahan voluntarily participated in this study. A 30-second sit-up test was taken from all sample subjects. 60 people were randomly asked to take a one-minute sit-up test and a 30-second test in three steps with a time interval of 24 hours (to determine simultaneous validity, reliability and objectivity). The records of 17 people from the highest and lowest records in the standard norm table of this test, which were considered strong and weak respectively, were used to determine the construct validity (separation of strong people from weak people). The Kolmogorov-Smirnov statistics, t-test and Pearson's correlation coefficient were used to analyze the research findings. The objectives and method of the test were approved by seven expert professors in the field of physical fitness. The results of Pearson's correlation test with AAHPERD’s test indicate the high simultaneous validity (r=0.919) and high reliability (r=0.906) and objectivity (r=0.97) of the new test. Also, a significant difference was obtained between the strong and weak group, which indicates the validity of the new test. It can be concluded that this test, while having good validity and reliability to measure the strength and endurance of the abdominal muscles, can replace the AAHPERD sit-up test and it will be a good and reliable tool for use by sports coaches and physical education teachers
خلاصه ماشینی:
Sit Ups test در تمام اين آزمون ها زانوها خم است و پاها گرفته نميشوند (٨ و ١٥)؛ هم چنين مک کنزي ١ (٢٠٠٥) در کتاب سنجش و ارزيابي عملکرد انساني، آزمون هاي درازو نشست کانادايي٢ و آزمون خم شدن به بالا٣ و آزمون درازونشست در مدت ٣٠ثانيه را معرفي و جداول نرم آنها را ارائه کرده است (٢).
R. The First Edition, Tehran, Sport Sciences Research Institute.
Evaluate the Relationship between AAHPERD Sit-up and Cadence Curl-up Tests to Assess Abdominal Endurance.
Core Muscle Activity during Physical Fitness Exercises: A Systematic Review.
Development of a Cadence Curl-Up Test for College Students; Research Quarterly for Exercise and Sport; 68(4):309-316.
Validity and reliability of a one-minte half sit-up test of abdominal strength and endurance, Sport Med Train Rehab; 6: 105- 119.
The effects of different sit- and curl- up positions on activation of abdominal and hip flexor musculature.
Comparison between Abdominal and Hip Flexor Muscles Activation during Different Position of Situp and Crunch Exercises.
Abdominal and hip flexor muscle activation during various training exercises; European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology; 75:115-123.
Physical Performance Measures of Flexibility, Hip Strength, Lower Limb Power, and Trunk Endurance in Healthy Navy Cadets: Normative Data and Differences between Sex and Limb Dominance.