چکیده:
شیخ مفید (۴۱۳ق)، از بزرگترین علمای عقلگرای شیعه در اوج اقتدار آلبویه (۳۲۰ـ۴۴۷ق)، در علوم مختلفی از جمله تاریخ، کتابهایی تألیف کرده است. الإرشاد، کتاب معروف و معتبر او در مورد ائمه اطهار(ع) است که بخشی از آن، به قیام امام حسین(ع) اختصاص داده شده است. نوع نگارش و روش شیخ مفید در این کتاب، تابع معیارهایی همچون: توجه به عقلگرایی، واقعگرایی، پرهیز از غلو و دوری جستن از مظلومنمایی است. مقاله پیش رو، کاربست این معیارها را در مقتل الحسین(ع) در الإرشاد بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که شیخ مفید بر پایه معیارهای خود، پارهای از گزارشهای مشهور تاریخی در باره مقتل الحسین(ع) را هر چند از سوی شیخ صدوق نقل شده باشد، کنار گذاشته است؛ ولی با وجود این، گاه به این معیارها پایبند نبوده است.
Sheikh e- Mufid (413 A. H), one of the greatest Shia rationalist scholars in time of Buyids (320-447 A. H), has compiled some books on various sciences including history. Al-Irshad is one of his famous and reliable books regarding the infallible Imams (PBUT), part of which is devoted to the uprising of Imam Hussain (PBUH). The style of writing in this book is on the basis of some criteria such as: considering rationalism, realism, avoiding exaggeration and pretending as oppressed. The following article studies the application of these criteria on the martjdom of Imam Hussein (PBUH) in al-Irshad and it has concluded that Sheikh e- Mofid has left aside some of the famous historical reports about this issue based on his own criteria, and sometimes it has not adhered to these standards