چکیده:
اجتماعی و جمعیت شناختی میتواند باعث موقعیتی جهت ساختن و عرضه پدیدهای جدید شود؛ بنابراین پژوهش
حاضر باهدف شناسایی فرصتهای کسبوکارهای تولیدی بخش کشاورزی برای تعاونیهای روستایی استان
ایلام انجام شد.
روش شناسی: در این پژوهش از روش دلفی بهره گرفته شد. تحلیل دلفای در سه راند و از طریق مشارکت گروهی
از صاحبنظران حول موضوع موردمطالعه انجام شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل؛ کارکنان شاغل در
سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و شهرستانهاء کارکنان شاغل در مدیریت تعاون روستا یی استان و شهرستان-
کشاورزی استان ایلام بودند. در کل ۱۱۰ نفر بهعنوان اشخاص خبره و باتجربه» با استفاده از روش نمونهگیری
طراحی شد. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل مراحل دلفی از شاخصهای آماری میانگین» انحرافپذیرو ضریب
تغییرات جهت تعیین میزان اتفاقنظر شرکتکنندگان با استفاده از نرمافزار 5۳858 بهره گرفته شد.
یافتهها و نتیجهگبری: نتایج نشان داد که مواردی همچون؛ توسعه تولید قارچ و حل مشکل بازاریابی» توسعه
پرورش مرغ بومی» توسعه تولید عسل و حل مشکل بازاریابی عسل,» توسعه کاشت گیاهان دارویی» توسعه پرورش
ازجمله فرصتهایی هستند که در تمام شهرستانهای موردمطالعه وجود دارند.
اصالت و نوآوری: در خصوص شناسایی فرصتهای کسبوکارهای تولیدی بخش کشاورزی برای تعاونیهای
روستایی استان ایلام تابهحال مطالعهای انجامنشده است. لذااین پژوهش بر آن است تا بامطالعه و باارائه فرصتها
و پیشنهادهایی بتواند روشنگر راه تعاونیهای روستایی در راستای توسعه مناطق روستایی و دستیابی به توسعه
پایدار روستایی باشد.
The main purpose of this study was to explain and develop effective strategies for public participation and development foundations in urban development and development cooperatives with a social entrepreneurial approach. The present study has been quantitative in terms of method, applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of 4 cooperatives in 4 cities of the province. 384 people were selected by stratified random sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire. Its validity was measured and confirmed by content validity and structural validity to examine the components of the questionnaire and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha test. In order to analyze the data, structural equation modeling test under software (SMART PLS2) was used. The results showed that each of the dimensions of the Development Cooperative Development Foundation (social, economic and environmental dimensions) and the dimensions of public participation (sense of social belonging, solidarity and social interaction, citizens' satisfaction with life, gender and education) depend on the variable (performance of development companies and Urban development) is effective with a social entrepreneurship approach. Therefore, it is suggested that they use the role of each of their dimensions and subsets in order to develop and explain the performance of urban development and construction companies.
خلاصه ماشینی:
نتايج شاخص فورنل - لارکر سازه (5) (4) (3) (2) (1) متغير وابسته عملکرد تعاوني هاي توسعه و عمران شهري (١) 1 - - - - متغير مستقل ابعاد بنيادي توسعه (٢) 0/0524 1 - - - متغير مستقل ابعاد مشارکت مردمي (٣) 0/256 0/165 1 - - ابعاد کارآفريني اجتماعي (٤) 0/280 -0/171 0/285 1 - شرايط مداخله گر (٥) 0/233 0/134 0/730 0/218 1 که روايي واگراي قابـل قبول يـک مـدل حـاکي از آن در جدول (٤)، با توجه به اينکه مقدار مناسب بـراي است که يک سازه در مدل تعامل بيشتري بـا شـاخص ميانگين واريانس استخراج شـده ، بيشـتر از ٠/٥ اسـت و هاي خود دارد تا بـا سـازه هـاي ديگـر.
بر اساس نتايج به دست آمده ميتوان بيان کـرد کـه درواقع ، مطابق شکل (١)، ميتوان گفت ضـريب مسـير بنيادهاي توسعه اي بـر عملکـرد تعاونيهـاي توسـعه و محاسبه شده متغيرهاي مربوط بـه مشـارکت مردمـي و عمــران شهرســتاني در ســمنان تــأثير معنــاداري دارد.
آماره t براي اين ضريب برآوردي و سـاير نتايج تحقيق نشان داد کـه بنيادهـاي توسـعه اي و شاخص ها نيز مهم است و مقـدار آن بـالاتر از آسـتانۀ کارآفريني اجتماعي بر عملکـرد تعاونيهـاي توسـعه و معنيداري يعني ١/٩٦ به دست آمده اسـت .
Social factors affecting the participation of members of production cooperatives in Tehran province.
Culture of social sciences, translation by Bagher Saroukhani, Tehran: Keihan Publications.