چکیده:
مقدمه و هدف: در نظام ارزشی اجتماعی، هنجارها ی جامعه، اخلاق کاری با نظامی از ارزشهای شخصی، باورهای دینی و تجارب گذشته و سطح آموزش همراه است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر معنویتگرایی بر اخلاق کاری کارکنان آموزشوپرورش استان گلستان جهت ارائه مدل انجام شده است بود. روش شناسی پژوهش: در این پژوهش به منظور ارائه مدل از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. در مرحله کیفی پژوهش، ابتدا 26 نفر از خبرگان به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. سپس تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری بازو محوری انجام شد. برای کدگذاری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین استفاده شد. یافتهها: دریافتهها معنویتگرایی به عنوان مقولهمحوری شناسایی شد. حاکمیت اخلاق، گرایش روانی و مدرنشدگی به عنوان شرایط علّی، همنوایی اخلاق با سازمان، شناخت و فضای معنوی به عنوان شرایط زمینهای، ابعاد وجودی اخلاق به عنوان شرایط مداخلهگر، جامعهپذیری اخلاقیات و مقبولیت معنویت به عنوان راهبردها درنظر گرفته شدند و در نهایت پیامدها در قالب دو پیامد فردی و پیامد سازمانی دستهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: معنویتگرایی در سازمان قاعدهی نوپایی است که میتواند نیرویی قدرتمند و ژرف را برای زندگی افراد به ارمغان آورد.
Introduction: In the social value system, the norms of society, work ethic are associated with a system of personal values, religious beliefs and past experiences and level of education.research methodology: In this research, in order to present the model, a qualitative approach and data foundation theory method have been used. In the qualitative stage of the research, first 26 experts were purposefully selected and semi-structured interviews were conducted. Then qualitative data analysis was performed using axial arm coding method. The Strauss and Corbin paradigm model was used for axial coding in this study.Findings: Spirituality was identified as a central category. Rule of ethics, psychological tendency and modernization as causal conditions, conformity of ethics with organization, cognition and spiritual space as ground conditions, existential dimensions of ethics as intervening conditions, sociability of ethics and acceptance of spirituality as strategies Were considered and finally the outcomes were categorized into two individual and organizational outcomes.Conclusion: Spirituality in the organization is a nascent rule that can bring a powerful and deep force to people's lives.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق به منظور جمع آوري داده ها از مصاحبه نيمه ساختاريافته استفاده شد، پژوهش سازمان آموزش و پرورش استان گلستان بوده است که حداقل داراي ١٠ سال 1 Griffin 2 Rifkin 3 Kinjerski & SkryPnek 4 Bradley & Kauanui 5 Hansen 6 Saxena & Saxena سابقه کار و ٥ سال سابقه مديريت در بخش منابع انساني بودند.
اجزاي پيامدها مقوله مفاهيم کدها افزايش عدالت عدم فساد در مديران اهميت دادن به همکاران توجه به ارزش هاي کاري افزايش صميميت بهبود جو سازمان ارتباطات مؤثر ايجاد صفات اخلاقي تعهد مدير به اخلاق روحيه مثبت گرايي کمک به هم نوعان پيامد سازماني رفتار شهروندي ايجاد عوامل انگيزشي بهادادن به کار پيامدها بهبود شرايط کاري بها دادن به کارکنان کاهش هزينه هاي عملکرد افزايش انضباط فردي بهبود عملکرد کلي سازمان بهبود عملکرد کاهش هزينه هاي عملکرد کاهش رفتار غيراخلاقي کاهش فساد اخلاقي معنا بخشيدن به کار درمان درد سازمان امروزي افزايش تمايل به کار حس اتصال به خوبيها حس يک نيروي الهام بخش پيامد فردي بهبود روح و روان کارکنان ديد مناسب نسبت به خود نيروي وحدت بخش تعهد بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج مصاحبه انجام شده همنوايي با اخلاق سازمان ، ابعاد وجودي اخلاق ، حاکميت اخلاق ، پيامد سازماني ، پيامد فردي ، جامعه - پذيري اخلاقيات ، مقبوليت معنويت ، گرايش رواني ، مدرن شدگي ، شناخت ، معنويت گرايي، فضاي معنوي از ابعاد و نشانگرهاي معنويت گرايي و اخلاق کاري مي باشند.
Behavioral Consequences of Spirituality in the Workplace, Transformation Management Research Journal, Year 11, Issue 21, Spring and Summer 2017 [in Persian].
(2017), Analysis of the role of spirituality in the workplace in the development of ethical behavior of university staff, Quarterly Journal of Management in Islamic University, Year 6, Issue 2, Fall and Winter 2017 [in Persian].