چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه آموزشهای فنی حرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونهگیری بر اساس شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد377 نفر به عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، همچنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار (گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعه آموزشهای فنی حرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعه آموزشهای فنی حرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی (ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور میباشد.
The purpose of this study was to provide a model for the development of vocational technical education for the Iranian education system Accordingly, the present study is a survey research in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population included all educational administrators of technical schools and vocational schools across the country Which was selected for sampling based on multi-stage cluster sampling method of 5 provinces Of these, 377 were determined as the final sample based on Krejcie and Morgan (1970) table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was obtained based on the study of research literature and opinion polls of experts Whose validity was confirmed by content and formal methods, Also, its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient for the whole number questionnaire above 0.7. Which shows the high accuracy of the measurement tools used in this study. In order to analyze the data, according to the objectives of the research, SPSS23 and AMOS23 software were used in two levels of descriptive and inferential statistics. According to the results of confirmatory factor analysis of the research model, the relationships between explicit variables (items) With hidden variables (dimensions of development of vocational technical education in education) And the standard coefficients (factor loads) of each question were confirmed,In other words, a proposed model for the development of vocational technical training for the Iranian education system The present study includes 7 dimensions of interaction (communication), supportive, educational, economic, managerial, attitude and research with the mentioned sub-components.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه آموزش به عنوان يک عامل اساسي در توسعۀ پايدار، همواره مورد تأکيد برنامه ريزان بوده است ، چنان که در گزارش سازمان هاي بين المللي از جمله ؛ يونسکو، انسان ، محور توسعه و کليد آموزش فني و حرفه اي عنوان شده است (٢٠١٨ ,Oviawe)؛ از اين رو آموزش فني و حرفه اي در برگيرندٔە مطالعۀ فن آوري و علوم مرتبط با آن و کسب مهارت هاي عملي ، نگرش ، درک و دانش مربوط به مشاغل در بخش هاي مختلف حيات اجتماعي و اقتصادي است و افراد را براي ورود به دنياي بازارکار آماده مي سازد(٢٠١٨ Tyler &Dymock ,).
لذا آموزش فني و حرفه اي سهم مهمي در قدرت رقابت پذيري و رفاه در جهان به عهده دارد و بايد به عنوان يک کليد اصلي جهت کاهش فقر، ارتقاي صلح ، حفظ محيط زيست ، بهبود کيفيت زندگي براي همه و کمک براي دستيابي به توسعۀ پايدار عمل کند (٢٠٠٨ ,park;٢٠١٥ ,et al &Marope )و بديهي است اگر آموزش نتواند نيازهاي بازارکار و صنعت را برآورده کند براي توسعۀ اقتصادي هيچ ارزشي نخواهد داشت و در نتيجه ، آموزش هاي فني و حرفه اي بدون استانداردهاي آموزشي متناسب با بازارکار، دانش آموختگان را در زمينۀ يادگيري مهارت ها وانتقال موفقيّت آميز به بازارکار کمک نخواهد کرد &Ebete ;٢٠١٠ ,etal &Dubois ) .