چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه عوامل بین فردی و سازمانی با تعالی سازمانی و آزمون نقش میانجی اخلاق حرفهای، توانمندسازی روانشناختی و چابکی سازمان بود. این مطالعه، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- همبستگی واز نظر نوع مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان حوزه ستادی آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 19-2018 به تعداد 1250 نفر بود که از بین آنها با بهرهگیری از فرمول مورگان و به روش تصادفی طبقهای تعداد 332 نفر بهعنوان نمونه انتخابشده بود. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفادهشده است که شامل پرسشنامههای کار تیمی بردبار (2012) (α=0/86)، مهارتهای ارتباطی بین فردی ماتسون (1983) (α=0/93)، فرهنگسازمانی اعرابی و رحیم زاده (2007) (α=0/95)، مدیریت مشارکتی چوپانی (2010)(α=0/94)، استقلال شغلی جانگ (1995)(α=0/85)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) (α=0/94)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) (α=0/81)، توانمندسازی روانشناختی اسپریترز ومیشرا (1997) (α=0/90)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999) (α=0/94) وپرسشنامةتعالی سازمانی عسگری (2014) (α=0/97) میباشد که روایی ابزار با تحلیل عاملی تاییدی و پایایی باآلفای کرونباخ تایید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS و SPSS بود. نتایج پژوهش نشان داد اخلاق حرفهای (17/0)، توانمندسازی روانشناختی (20/0) و چابکی سازمان (15/0) بر تعالی سازمانی به صورت مثبت و مستقیم تاثیر دارد. همچنین تاثیر غیرمستقیم عوامل بین فردی (15/0) و عوامل سازمانی (17/0) بر تعالی سازمانی مثبت و معنیدار بود. اثر مستقیم عوامل بین فردی (43/0) و عوامل سازمانی (33/0) بر اخلاق حرفهای مثبت و معنیداراست. اثر مستقیم عوامل بین فردی (29/0) و عوامل سازمانی (20/0) بر توانمندسازی روانشناختی مثبت و معنیداراست. اثر مستقیم عوامل سازمانی (47/0) بر چابکی سازمان مثبت معنیدار است اما عوامل بین فردی (11/0) اثر مستقیم معنیداری بر این متغیر ندارد. طبق شاخصهای برازش مدل آزمون شده، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.
The present study sought to investigate the relationship between interpersonal and organizational factors with organizational excellence and test the mediating role of professional ethics, psychological empowerment and organizational agility. This study is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-correlation method and in terms of the type of structural equation model. The statistical population included all employees of the education staff of West Azerbaijan province in the academic year 2018-19. in the number of 1250 people, among whom 332 people were selected as a sample using Morgan formula and stratified randomly. A questionnaire was used to collect data. Which includes Bordbar(2012) teamwork questionnaires(α=0/86), Matson (1983) interpersonal communication skills(α=0/93), Erabi and Rahimzadeh organizational culture (2007)(α=0/95), Choopani participatory management (2010) (α=0/94), Jang (1995) job independence(α=0/85), Organizational Learning Nifeh (2001) (α=0/94), Kadozir's Professional Ethics (2002) )α=0/81), Spriters and Mishra (1997) Psychological Empowerment(α=0/90), Sharifi and Zhang(1999) organizational agility(α=0/94), and Asgari (2014) Organizational Excellence Questionnaire(α=0/97), The validity of the instrument was confirmed by confirmatory factor analysis and reliability by Cronbach's alpha. Data were analyzed using structural equation modeling approach and AMOS and SPSS software. The results showed that professional ethics (0.17), psychological empowerment (0.20) and organizational agility (0.15) have a positive and direct effect on organizational excellence. Also, the indirect effect of interpersonal factors (0.15) and organizational factors (0.17) on organizational excellence was positive and significant. The direct effect of interpersonal factors (0.43) and organizational factors (0.33) on positive and significant professional ethics. The direct effect of interpersonal factors (0.29) and organizational factors (0.20) on psychological empowerment is positive and significant. The direct effect of organizational factors (0.47) on positive organizational agility is significant but interpersonal factors (0.11) do not have a significant direct effect on this variable. According to the fit indices of the tested model, the final research model has a good fit.