چکیده:
تحقیقات در حوزه تاریخنگاری و تاریخنگری عصر فترت در قرن هشتم هجری، خاصه درباره مواهب الهی بهعنوان یکی از مهمترین کتب تاریخنگاری دودمانی بهزبان فارسی، بسیار اندک است. مواهب الهی به-عنوان یکی از مهمترین حلقههای تاریخنگاری پساایلخانی که بهمنبع بسیاری از آثار عصر تیموری در شناخت اوضاع پرآشوب سده هشتم هجری و برخی حکومتهای محلی این دوران تبدیل شده، حاصل بینش و نگرش خاص معینالدین یزدی، فقیه، محدث دینی و مورخ دربار آل مظفر(795-718ق) است. سوال اصلی این نوشتار، آن است که برجستهترین وجوه بینش فکری و نگرش ذهنی معینالدین یزدی در هنگام نگارش اثر، چه مواردی بوده است؟. یافتههای این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای انجام گرفته، نشان میدهد که تاریخنگاری یزدی در مواهب الهی، ادامه تاریخنگاری دوره ایلخانی بوده که خود تا حدی متاثر از تاریخنگاری ایرانی-اسلامی دوران قبل است. بینش و روش تاریخنگاری یزدی، بهدلیل همسانیهای فراوان نظیر بینش دینی مشیتگرایانه و ماهیت تاریخنگاری درباری و نیز تشابهاتی نظیر اندیشه ایرانشهری، ادامه سنن تاریخنگاری دوران قبل به نظر میرسد. نظام اندیشهای معینالدین یزدی در مواهب الهی، بیشتر مبتنی بر بینشهای تاریخی، اعتقادی و سیاسی تمرکز یافته است. دیگر یافته مهم مقاله، آن است که یزدی به عنوان فقیه برجسته دینی با دستور حاکمان مظفری، اقدام به نگارش تاریخی نموده که مهمترین شاخصههای آن تقدیرگرایی، شریعتمداری و سلطنتمحوری است. مورخ دربار آلمظفر با چنین رویکردهای فکری، سعی میکند مطابق انتظار مخدومان مظفری خویش، به اثبات مشروعیت آنان بپردازد و در نهایت به گونهای آل مظفر...
There are very few researches in the field of historiography and histori Smus of the Fitrat era in the 8th century of Hijri, especially about Mavaheb-e Elahi as one of the most important dynastic historiography books in the Persian language. Mavaheb-e Elahi as one of the most important circles of post-Ilkhan historiography, which has become the source of many works of the Timurid era in understanding the turbulent situation of the 8th century AH and some local governments of this era, is the result of the special vision and attitude of Mu’in al-Din Yazdi, jurist, religious scholar. And he is the historian of Al Muzaffar's court (718-795 AH). The main question of this article is, what were the most prominent aspects of Mu’in al-Din Yazdi's intellectual insight and mental attitude while writing the work? Based on the library study, corollaries of this descriptive-analytical research indicate that historiographical method of Yazdi in Mavaheb-e Elahi is to be considered as the continuation of the historiographical method in the Ilkhanid period partially derived from the previous era. Due to many similarities such as providential religious vision and the nature of court historiography influenced by Iranian-Islamic historiography as well as similarities such as Iranshahri thought which in turn was affected by the cultural and social transformations in Ilkhanid period, Yazdi's vision and method is to be considered as the continuation of the historiographical traditions present in the previous era. Yazdi's thought line in Mavaheb-e Elahi is mostly based on historical, religious and political insights....