چکیده:
در جهانبینی اسلامی راه خـدا از میان خلق میگذرد؛ یعنی بدون تکریم انسانها و جلب رضایت آنان، رضایت و بندگی خـدا امکانپذیر نیست. برای کارکنان نیروی انتظامی، تکریم اربابرجوع نه به خاطر دستورالعمل و بخشنامه، بلکه یک وظیفه انسانی، حقوقی و دینی است، نه یک وظیفه اضافی در کنار سایر وظایف، بلکه باید در دل امور قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر عوامل درونسازمانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر محبوبیت و مقبولیت مردم میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی بوده که دادههای مربوط به آن بهصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوریشده است. برای رسیدن به «تاثیر عوامل درونسازمانی ناجا بر محبوبیت و مقبولیت اجتماعی» با استفاده از مبانی نظری و نظرخواهی از خبرگان مرتبط با پژوهش جهت اجرای تحقیق یک نمونه پرسشنامه بهصورت پیشآزمون با تعداد 44 شاخص بین تعدادی از اساتید و صاحبنظران توزیع شد. سپس بر اساس روایی و اعتبار بهدستآمده از پرسشنامه اول؛ پرسشنامه دوم با 29 شاخص تهیه و تنظیم گردید و بین جامعه آماری 60 نفر توزیع که تعداد 58 پرسشنامه جمعآوری و ملاک تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روایی تحقیق با استفاده از شاخص روایی محتوایی موردبررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در محدوده 922/ 0 به دست آمد. طبق نتایج تحقیق، مهمترین عوامل درونسازمانی موثر بر محبوبیت و مقبولیت اجتماعی به ترتیب عبارتاند از: عوامل سازمانی، فردی و مدیریتی و همچنین مهمترین شاخصهای موثر بر آن به ترتیب عبارتاند از: کیفیت و تناسب روشهای آموزش، اتکاء بر دانش و سامانههای جامع امنیتی و خلاقیت و مهارت نیروها.
In the Islamic worldview, God's way passes through mankind; That is, without honoring people and getting their satisfaction, satisfaction and worship of God is not possible. For the police force employees, honoring the lord is not because of instructions and directives, but a human, legal and religious duty, not an additional duty in addition to other duties, but should be at the heart of things.The main goal of this research is to investigate the influence of internal factors of the Islamic Republic of Iran's police force on the popularity and acceptability of the people. The current research is a descriptive-analytical type of research, the data of which is collected through a survey and using a questionnaire. In order to achieve "the effect of intra-organizational factors on the popularity and social acceptability" using theoretical foundations and seeking opinions from experts related to the research, a pre-test sample questionnaire with 44 indicators was distributed among a number of professors and experts. Then, based on the validity and reliability obtained from the first questionnaire; The second questionnaire was prepared and adjusted with 29 indicators and distributed among the statistical population of 60 people, and 58 questionnaires were collected and analyzed. The validity of the research was checked and confirmed using the content validity index. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha test in the range of 0.922. According to the results of the research, the most important intra-organizational factors affecting popularity and social acceptability are respectively: organizational, individual and managerial factors and also the most important indicators affecting it are respectively: quality and appropriateness of training methods, reliance on knowledge and comprehensive security systems and Creativity and skill of the forces.
خلاصه ماشینی:
طبق نتايج تحقيق ، مهم ترين عوامل درون سازماني مؤثر بر محبوبيت و مقبوليت اجتماعي به ترتيب عبـارت انـد از: عوامـل سـازماني، فـردي و مـديريتي و همچنـين مهـم تـرين شاخص هاي مؤثر بر آن به ترتيب عبارت اند از: کيفيـت و تناسـب روش هـاي آمـوزش ، اتکـاء بـر دانـش و سامانه هاي جامع امنيتي و خلاقيت و مهارت نيروها.
همان طور که ملاحظه ميشود در فرمايشات معظم له پليس نقشي مضاعف دارد؛ از يک سو يک نيروي دولتي است که مکلف به اجراي قوانين براي مقابله با قانون شکنان ميباشد و از سوي ديگر يک نيروي توأم با رأفت و مهرباني مردمي است که هيچ فاصله اي ميان او و مردم از اين حيث وجود ندارد؛ بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان تأثير عوامل درون سازماني نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران بر محبوبيت و مقبوليت اجتماعي ميباشد.
٠٥ به دست آمده (٠/٠٠٠) و مقدار بحراني که در خارج از بازه ١/٩٦- و ١/٩٦+ قرار دارد، بنابراين با توجه به مقدار ضريب مسـير و جهـت آن کـه ٠/٩٥٠+ اسـت ، عوامـل سـازماني از مؤلفه هاي درون سازماني مؤثر بر محبوبيت و مقبوليت اجتماعي ناجا شناخته شد و در اولويـت اول از مؤلفه هاي احصاء شده قرار دارد.
٠٥ به دست آمده (٠/٠٠٠) و مقدار بحراني که در خارج از بازه ١/٩٦- و ١/٩٦+ قـرار دارد، بنـابراين بـا توجه بـه مقـدار ضـريب مسـير و جهـت آن کـه ٠/٨٣٩+ اسـت ، عوامـل مـديريتي از مؤلفـه هـاي درون سازماني مؤثر بر محبوبيـت و مقبوليـت اجتمـاعي ناجـا شـناخته شـد و در اولويـت سـوم از مؤلفه هاي احصاء شده قرار دارد.