چکیده:
یکی از مباحث مهمی که در سالهای اخیر تعهد حرفهای و اخلاق را در حرفه حسابرسی با مسائل متعددی مواجه ساخته، فعالیتهای بازاریابی و تجاری حسابرسان بوده است. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تعهد حرفهای بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیریهای اخلاقی اجرایی شد. جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی تهران بودند. در پژوهش حاضر جهت داشتن شانس مساوی تمامی اعضای نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده به کمک جدول گرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 245 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامهها گردآوری و با استفاده از روش مدلیابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تعهد حرفهای بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. تعهد حرفهای از طریق جهتگیری اخلاقی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تعهد حرفهای از طریق ایدهآلگرایی و نسبیگرایی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. به طور کلی نتایج بیانگر این امر بود که ویژگیهای تعهد حرفهای از طریق جهتگیریهای اخلاقی نه تنها تناقضی با فعالیتهای بازاریابی ندارد، بلکه منجر به توسعه و افزایش نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی میگردد.
One of the important issues that have faced professional commitment and ethics in the auditing profession in recent years has been the marketing and commercial activities of auditors. Accordingly, this study was conducted to investigate the effect of professional commitment on auditors' attitudes toward marketing activities with the mediating role of ethical orientations. The statistical population of the study included auditors who are members of the Society of Certified Public Accountants working in Tehran auditing firms. In the present study, in order to have equal chances for all members of the sample, a simple random sampling method was used using the Georgian and Morgan table and 245 people were selected as the statistical sample. Data were collected by questionnaires and analyzed using structural equation modeling. The results showed that professional commitment has a positive and significant effect on auditors' attitudes toward marketing activities. Professional commitment through ethical orientation has a positive and significant effect on auditors' attitudes toward marketing activities. Also, professional commitment through idealism and relativism has a positive and significant effect on auditors' attitudes toward marketing activities. In general, the results indicated that the characteristics of professional commitment through ethical orientations not only do not conflict with marketing activities, but also lead to the development and increase of auditors' attitudes toward marketing activities.