چکیده:
مجموعه گرانسنگ منتهیالآمال تالیف شیخ عباس قمی که از مصادر مهم تشیع در تاریخ زندگانی پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بهشمار میرود، محور اصلی بحثهای این کتاب، احوال شخصی، مختصری از مناقب و فضایل و دیدگاههای اهل بیت (ع) است. از این میان، امام رضا (ع) این کتاب در بخشی مجزا به تبیین سیمای ایشان پرداخته است. نویسندگان در این مقاله بر آن بودهاند با مطالعه روشمند و تحلیل محتوایی گزارههای اخلاقی تربیتی امام رضا (ع) در فرازهای مختلف این کتاب، به تبیین نقش کارکردی این روایات بهعنوان ابزار دینی در زمینه اهداف تربیتی جامعه بپردازند. چراکه برای تبیین دیدگاهها و مبانی نظری و اعتقادی هر شخصیتی، لازم است به بررسی و تحلیل محتوای کلام او پرداخته شود. جمعبندی کلی از فضای حاکم بر این روایات، تجزیه و تحلیل دادهها، ارائه الگویی جامع برای اثبات نظاممند این روایات و کشف الگوهای تربیتی امام رضا g (ع) در غنیسازی فرهنگ رضوی در جامعه از دیگر اهداف این جستار بهشمار میرود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفیتحلیلی و با استفاده از ابزارهای کتابخانهای و نیز بررسی محتوایی در قالبهای بیانی و جهتگیرانه است. بدین گونه که با تجزیه و تحلیل نظام حاکم بر این روایات، به کشف راهکارهای تربیتی و بومی سازی آنها در جامعه همّت گماردهایم.
The invaluable anthology of Muntahi al-Amal by Abbas Qomi is one of the vitally important Shi’ism sources concerning the life history of the Holy Prophet (pbuh) and the Twelve Imams (as); the book mainly revolves around the personal conditions and an incisive epitome of the Ahl al-Bayt’s (as) benignities, virtues, and thoughts. To this end, Imam Rida (as) played a major role because of being contemporaneuos with the pinnacle of discrepancies and political tensions in the course of Maʾmun Abbasi’s succession; the book draws attention to his Majesty’s supersensible visage in certain parts of its content. In this article, the writers have set out to disclose the functional role of these narrations, known as the religious tools in the field of educational purposes of the society, using a methodical study and a contextual analysis of the educative aspects of Imam Rida’s (as) approach in the book; owing to the belief that to achieve knowledge of the viewpoints and the theoretical aspects of every character is to recognize the necessity for analyzing and examining the content of their speech and faith. The findings of this paper includes and is not limited to: a general summary of the atmosphere governing the narrations of the book, the examination and the analysis of the data, presentment of a comprehensive model for a systemic proof of these narrations, and the discovery of the educative methods of Imam Rida (as) for enriching the Razavi culture in society. The research method of this study incorporates a descriptive-analytical procedure by the utilization of library tools as well as a contextual examination in the expressive and directional formats. This article attempts to illuminate educational solutions and promote its localization in society.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي تبيين سيماي امام رضا بر مبناي تحليل محتوايي روايت هاي رضوي (موردپژوهشي :کتاب منتهي الآمال شيخ عباس قمي ) دريافت : ۱٤۰۰/٦/۹ پذيرش : ۱٤۰۰/۷/۲٤ علي اکبرمحسني ۱ ،فرشته جمشيدي ۲ چکيده مجموعـۀ گران سـنگ منتهي الآمـال تأليـف شـيخ عبـاس قمـي کـه از مصـادر مهـم تشـيع در تاريـخ زندگانـي پيامبـر و ائمـۀ اطهـار به شـمار مـي رود، محـور اصلـي بحث هـاي ايـن کتـاب ، احـوال شــخصي ، مختصــري از مناقــب و فضايــل و ديدگاه هــاي اهــل بيــت اســت .
کاربــرد عملــي ايــن بررســي نيــز آن اســت کــه چــون روايــات بررســي شــده از امــام رضــا ، به عنــوان گفتــار فــردي و از امــام صــادر شــده و کلام ايشــان در حقيقــت ، تبييــن کننــدٔە اصــول ديـن و سـنت پيامبـر عظيم الشـأن اسـلام اسـت ، بـه مـدد ايـن روش مي تـوان بـه مبانـي و اصولـي دسـت يافـت کـه راه گشـاي سـعادت بشـري و نجـات جامعـۀ اسـلامي از بحران هـاي روحي باشـد کــه مولــود شــناخت ناقــص و درک ســطحي از مختصــات فکــري ائمــه و برخــي الگوهــاي نادرسـت غربـي اسـت .
در بــاب بررســي تحليــل محتــواي احاديــث ، دعاهــا و روايــات رضــوي مي تــوان بــه مقالــۀ احديـان و فتاحـي زاده (۱۳۹۷)؛ بـا عنـوان «تحليـل محتـواي روايـت رضـوي دربـارٔە ويژگي هـا و شـاخصه هاي امامـت الحجـة کافـي »، به شـيؤە تحليـل محتـوا بـه بررسـي ادعاهـاي مطرح شـده در بـاب روايـات امـام رضـا در کتـاب الحجـه مرحـوم کلينـي پرداخته انـد، امـا بـا ايـن اوصـاف تاکنـون پژوهشـي روشـمند کـه بتوانـد بـه تجزيـه و تحليـل کلام امـام رضـا بـراي رسـيدن بـه درکـي جامـع از ايشـان در روايـات منتهي الآمـال به شـيؤە تحليـل محتـوا بپـردازد، انجـام نشـده اســت .