چکیده:
مسایل و موضوعات ورزش فوتبال با توجه به علائق روز افزون افراد جامعه ، توسعه و گسترش رقابت های داخلی و بین المللی ، پیشرفت و ارتقاء قوانین و مقررات ورزشی و بویژه مقررات فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) اهمیت بررسی اصل حسن نیت را همچون اصل ضرورت جبران ضرر ناروا ، اصل احتیاط، اصل مسؤولیت و اصل مراقبت در مسؤولیت مدنی و جایگاه بحث از آن و همچنین چگونگی عملکرد و ایفای نقش در این حوزه از حقوق را بیش از گذشته نمایان می سازد. حسن نیت بعنوان یک اصل اخلاقی و حقوقی مسلم و مورد پذیرش اکثر سیستم های حقوقی دنیا و من جمله ایران و فرانسه می تواند راهگشا در حل بسیاری از مشکلات و حوادث ورزشی محدثه باشد و با ارائه یک قاعده رفتاری اخلاقی، فقهی و حقوقی قابلیت توجیه مسؤولیت مدنی بازیکنان فوتبال را دارد. لذا در این تحقیق سعی شده با استمداد از روش توصیفی به این نتیجه دست یافت که اصل حسن نیت بنابر کلیت و مفهوم گسترده و فلسفه وجودین بر کلیه فعالیت های ورزشی و من جمله فوتبال حاکمیت دارد زیرا عدم رعایت حسن نیت در این بخش از حوزه مسؤولیت مدنی با شرایط خاص موجب مسؤولیت است و با ارائه یک قاعده رفتاری اخلاقی با پشتوانه فقهی و حقوقی و با ضمانت اجرائی قانونی می تواند رقابت های سالم، منصفانه و عادلانه را تضمین و به مرحله عینیت و کمال مطلوب از این ورزش محبوب برساند.
خلاصه ماشینی:
( انصاري ،١٣٩١،ص ١٢٠) و حکمي کلي است که در ابواب مختلف فقه بکار مي رود مانند قاعده لاضرر ، قاعده لاحرج ، قاعده تسبيب ، قاعده يد و قاعده تلف مبيع قبل از قبض (محقق داماد، ١٣٧٤،ص ٢٢) طبق قاعده ضمان يد متصرف در مال غير ضامن است ( فاضل لنکراني ،١٤٢٥ ،ص ٨٤ ؛ ايرواني ، ١٤٢٦ ،ص ١٣٦) مستند قاعده حديث مشهور نبوي (ص ) (علي اليد ما اخذت حتي توديه ) مي باشد (محدث نوري ، ١٤٠٨ ، ص ٨٨ ؛ شيخ طوسي ،١٣٦٣ ، ص ١٠١ ؛ ابن ادريس ،١٤١٠ ،ص ٤٨١) از اين قاعده احکامي جزئي استخراج مي شود، حفظ مال و استرداد آن به مالک واجب است ( نراقي ،١٣٨٠ ، ص ٣١٨ ؛ رشتي ، ١٣٢٢، ص ١١) حتي در منافع متصرفات و غيرمتصرفات ضمان وجود دارد (مکارم شيرازي ،١٤١١ ،ص ٢٣٨ ؛ علامه حلي ،١٤٠٤، ص ٣٧١) و نيز تا مادامي که عين مال باقي است رد خود مال و در صورت تلف يا نقص اگر مثلي باشد مثل آن و قيمي باشد قيمت آن را مالک ضامن است ( مراغي ،١٤٢٥، ص ٤١٨) پس قاعده فقهي همانند اصل حقوقي معيار و ملاکي کلي در اختيار قرار مي دهد که مي توان به کمک آن حکم احکام جزئي و محدود را استنباط کرد به اين دليل مختص يک مورد نيست بلکه احکام مختلف و متعدد قرار ميگيرد.