چکیده:
نظام اسلام متوقف بر شخصیت پیامبر اسلام است لذا مجازات کسی که به او توهین می کند به این دلیل است که به اسلام و مسلمانان توهین نموده و خلاف ضروری دین را انجام می دهد البته از نظر حقوقی قصد خاص اهانت به مقدسات لازم است. مجازات توهین به سایر پیامبران نیز در نزد برخی از فقها همانند توهین به پیامبر قتل و در نزد برخی حکم آن تازیانه است و عده ای نیز آن را سبب ارتداد دانسته اند همچنین مقصود از کلمه پیامبران چه در کتابهای فقهی و چه در قانون دارای ابهام است و مشخص نیست مقصود از انبیاء پیامبران اولوالعزم یا 26 نفر از پیامبران که در قرآن است می باشد و یا پیامبرانی که در کتابهای تاریخی به نام آنها اشاره شده است. توهین به امامان معصوم و حضرت زهرا همانند توهین به پیامبر اسلام موجب مجازات شخص است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا در هر شرایطی این مجازات ثابت است اگرچه موجب وقوع فتنه گردد؟ در این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی به جرم توهین به پیامبر اسلام و اهل بیت پیامبر پرداخته شده و نتیجه گرفته شده که اگر این امر موجب وقوع فتنه و ترس از کشته شدن شخصی که می خواهد حکم را اجرا کند باشد، جایز نیست.
The Islamic system is bound to the personality of the prophet of Islam; therefore, the punishment of a person who insults him is due to the reason that he insults Islam and Muslims and acts against the essentials of religion. However, from the view point of law, there should be a specific intention to insult to sanctities.The punishment of insulting other prophets is the same as insulting the prophet of Islam, according to some jurists who believe that the insulter should be whipped while others believe that this kind of insult leads to apostasy. Furthermore, the reference of the word “prophet” is ambiguous both in legal and jurisprudence texts and it is not clear whether this word refers to arch prophets and the 26 prophets who have been mentioned in holy book of Quran or it refers to those prophets whose names have been mentioned in historical books.Insulting immaculate Imams and her majesty (Hazrat) Zahra, peace be upon her, also leads to punishing the insulter just the same as insulting the prophet.The question which arises here is that if this punishment is fixed under any circumstance even if it may lead to sedition.The present paper looks at insulting the prophet of Islam and his family with an analytic-descriptive approach and it has been concluded that if this kind of punishment leads to sedition and the fear of killing the person who performs the order, it is not voidable.
خلاصه ماشینی:
(نجفي،١٤٣٠ ، ص ٤٣٢) ١- روايات ساب النبي برخي از رواياتي که در مورد مجازات ساب النبي وجود دارد و فقها به آن استناد نموده اند به اين شرح است : ١- صحيحه هشام بن سالم : از امام صادق عليه السلام در مورد کسي که به پيامبر اسلام توهين مي کرد سئوال شد حضرت فرمود: «شخصي که به او نزديک تر است او را مي کشد و اگر او نکشت نفر بعدي که نزديکتر است او را مي کشد قبل از اينکه او را نزد حاکم ببرد» (حر عاملي، ١٤٠٩، ص ٣٣٧).
همين مطلب را فاضل هندي نيز در کشف اللثام بيان نموده است (محمدبن حسن نجفي،١٤٣٠، ص ٢٥٦ و فاضل هندي، ١٤١٦، ص ٥٤٥) روايت ديگري شبيه روايت ذکر شده را شيخ صدوق در کتاب علل الشرايع ذکر نموده است که هشام بن سالم از امام صادق نقل مي کند که از امام پرسيدم نظر شما در مورد شخصي که به امام علي عليه السلام بسيار توهين مي کند چيست ؟ امام فرمود : به خدا سوگند خونش حلال است اگر اين عمل به هر شخص بي گناهي کشانده نشود سوال کردم : چگونه به هر بي گناهي کشانده مي شود؟ حضرت فرمود مومن در مقابل کافر کشته مي شود (شيخ صدوق ، ١٣٨٦، ص ٦٠١).