چکیده:
مطالعه موازین دین اسلام مشخص می کند محدود به بعثت پیامبر خاتم به بعد نبود؛ بل که از آغاز زندگی حضرت آدم، نظام سازی ارائه داد. مطالعه قانون اساسی حاکی است، اکثریت ایرانیان در تایید همه پرسی جمهوری اسلامی تاریخ های 10 و 11/01/1358 هجری خورشیدی و تصویب قانون اساسی مصوب 24/8/1358 هجری خورشیدی، حکومت را به جمهوری اسلامی تغییر دادند. مباحثی برای اصلاح نظام سازی مبتنی بر موازین اسلامی مطرح است؛ برخی موازین فقه حکومتی در اصول قانون اساسی پنهان است یا اجرا نشدند؛ مانند جایگاه طب اسلامی در نظام سازی که معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی طی بخشنامههای شماره 2301/116 مورخ 9/2/1377 و 11415/ک مورخ 23/6/ 1377 انجام حجامت توسط پزشک در مطبها را ممنوع نمود و منجر به شکایت خلاف شرع و قانون اساسی بر اساس آیه 55 سوره مائده از قرآن کریم و اصل پنجم این قانون شد؛ طی نامه شماره 1647/21/80 مورخ 5/4/1380 دبیر محترم (نظر مورخ 3/4/ 1380) فقهای شورای نگهبان: «با توجه به تأکیدات شرعی بر انجام سنت حجامت بخشنامههای مورد اشاره که انجام حجامت را ممنوع نموده است خلاف شرع شناخته شد.» و بخشنامهها در دادنامه شماره 118 تاریخ 17/4/ 1380 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شدند. اندازه گیری کمی و کیفی نظر مردم و دین سالاری در حکومت، با روش تحلیلی- توصیفی بررسی می شود.
The study of the standards of the Islamic religion shows that it was not limited to the Prophet Khatam's mission and later; Rather, he presented a system from the beginning of Adam's life.The majority of Iranians changed the government to the Islamic Republic in support of the referendum of the Islamic Republic on 10/11/1358 AH and the ratification of the constitution adopted on 24/8/1358 AH. There have been discussions about reforming the system based on Islamic standards; some of the rules of jurisprudence are hidden or not enforced in the constitution, such as the place of Islamic medicine in systematization as a substitute for health and medical care under Directives 2301 /. 116, dated 9/2/1377 and 11415/13 dated 23/6/1377, prohibited physicians from performing cupping in the offices and led to a complaint against the Shari'ah and the constitution based on the 55th verse of the Holy Quran and the fifth principle of this law. نامه According to Letter No. 1647/21/80 dated 5/4/1380 Dear Secretary (Commentary dated 3/4/1380): The jurists of the Guardian Council: Mhhay banned bloodletting has pointed out that doing was illegal. "Circulars in judgments No. 118 dated 17/4/1380 General Board of Administrative Justice Court was falsified. In this paper, a descriptive-analytical method is used to measure the quantity and quality of people's and theocratic view of government.
خلاصه ماشینی:
مطالعات فقه حکومتي و نظام سازي مبتني بر موازين اسلامي و قانون اساسي 3 رضا اصغري ١ داوود قاسمي ٢ علي بابايي مهر تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٩/٠٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٠/١٤ چکيده مطالعه موازين دين اسلام مشخص مي کند محدود به بعثت پيامبر خاتم به بعد نبود؛ بل که از آغاز زندگي حضرت آدم ، نظام سازي ارائه داد؛ چنان که در آيه ١٣٢ سوره بقره قران داريم : ابراهيم و يعقوب به فرزندان خود چنين وصيت کردند: خداوند براي شما دين انتخاب کرد، پس با اسلام بميريد.
با حمايت منسجم انديشمندان ، در کشور ايران انقلاب شدوبر اساس اصل اول قانون اساسي مصوب ١٣٥٨/٨/٢٤ با اصلاحات بعدي ١٣٦٨/٥/٦ تاييد همه پرسي، در همه پرسي تاريخ هاي ١٠ و ١٣٥٨/٠١/١١ هجري خورشيدي، ٩٨,٢% واجدين شرايط ، به جمهوري اسلامي، آري گفتند تا حکومت به نفع امت تغيير کند.
٩- (اصول هفتاد و يکم تا هشتاد و نهم )، به (اصل يکصد و پنجاه و ششم تا يکصد و هفتاد و چهارم ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب ١٣٥٨/٩/١٢ همه پرسي تاييد قانون اساسي، اصلاح شد.
١٠- (اصول نود تا نود و سوم )، به (اصل يکصدم تا يکصد و ششم ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب ١٣٥٨/٩/١٢ همه پرسي تاييد قانون اساسي، اصلاح شد.
١١- (اصل صد و چهارم تا صد و هفتم )، به (اصول يکصد و چهل و سوم تا يکصد و پنجاه و يکم ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب ١٣٥٨/٩/١٢ همه پرسي تاييد قانون اساسي، اصلاح شد.
قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تاييد همه پرسي ١٣٥٨/٠٨/٢٤ با اصلاحات بعدي، تهران : نشر دوران .