چکیده:
هدف: علیرغم حساسیت بسیار به موضوع بیانضباطی مالی، پژوهشهای علمی محدودی به بررسی مؤلفههای انگیزشی، ارادی، عاطفی و شناختی مؤثر بر اقدام مدیران و کارکنان درون سازمان پرداختهاند. انضباط مالی در سازمان، تحت تأثیر عوامل سازمانی و محیطی است و پژوهش حاضر، بهدنبال بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر انضباط مالی است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی ـ توسعهای و از نظر روش ترکیبی از نوع آمیخته اﮐﺘﺸﺎفی (کیفی ـ کمی) است. در بخش کیفی، پس از بررسی ادبیات، مدل مفهومی پژوهش استخراج شد و در ادامه با بهکارگیری تکنیک مصاحبه عمیق و روش تحلیل مضمون، به بومیسازی و اشباع نظری مدل پژوهش اقدام شده است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان و نخبگان حوزه مالیه عمومی است که با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری نظری، تعداد 12 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی با استفاده از دادههای گردآوریشده با ابزار پرسشنامه حاصل از عملیاتیسازی مدل پژوهش، مدل پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) برازش شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی و سازمان بازرسی کل کشور است که پرسشنامه بهصورت الکترونیکی توزیع و 93 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری شد.یافتهها: بر اساس یافتهها، مؤلفههای منابع مالی و اعتباری، ساختار و سبک مدیریت، بر انضباط مالی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین شاخصهای دریافت اعتبارات بهصورت منظم و زمانبندیشده، عدم وجود محدودیتهای مالی، کیفیت کنترلهای مدیریتی، وجود شرح وظایف مدون و دقیق، اصلاحات فرایندی و جدیت در برخورد با تخلفها بیشترین تأثیر بر انضباط مالی را دارند.نتیجهگیری: انضباط مالی پدیدهای است که از طریق بعضی عوامل سازمانی، یعنی منابع مالی و اعتباری، ساختار سازمانی و سبک مدیریت، قابل مدیریت است. در مؤلفه منابع مالی و اعتباری، دریافت منظم اعتبارات، به کاهش نیاز به تأمین منابع از طرق مختلف، حذف مسئله مازاد/کسری وجوه و در نتیجه جلوگیری از جابهجایی اعتبارات برنامهای و در نهایت کاهش بیانضباطی منجر خواهد شد. از ویژگیهای بارز یک نظام کارآمد کنترلهای مدیریتی، برخورداری از قابلیت کنترلهای حالنگر و آیندهنگر است. این قابلیتها با پیشبینی و تشخیص بهموقع، احتمال وقوع بیانضباطی مالی را کاهش میدهد. استقرار نظام کنترلهای داخلی مؤثر، کاهش ریسک وقوع تخلفهای مالی را بهدنبال دارد. وجود فرایندها و رویههای شفاف از طریق کاهش ابهام در فرایند ارائه خدمات و نیز قابلیت رصد بودجه، سطح انضباط مالی سازمان را افزایش میدهد و در نهایت، جدیت در برخورد با تخلفها، از طریق افزایش هزینه ارتکاب تخلف، انضباط مالی را تقویت میکند.
Objective: Despite the significance of the issue of financial indiscipline, few scientific studies have investigated the motivational, voluntary, emotional, and cognitive factors affecting the actions of managers and employees within organizations. Financial discipline in an organization is influenced by organizational and environmental factors and the present study seeks to study the impact of organizational factors on such concepts.Methods: This study is an applied and mixed methods exploratory study. In its qualitative part, the conceptual model of the research was extracted by extensively reviewing the extant literature. The localization and theoretical saturation of the research model were then done by conducting in-depth interviews and applying the thematic analysis method The statistical population in the qualitative part of this study included experts in public finance who were selected using a targeted sampling strategy and theoretical sampling method. In the quantitative section, based on the data collected by the questionnaire and operationalization of the research model, the fit goodness of the research model was determined using the structural equation modeling (SEM). The statistical population included the managers of the auditing organization, the Iranian Association of Certified Public Accountants, and the General Inspection Organization of Iran (GIO). The questionnaire was distributed electronically and 93 usable questionnaires were collected.Results: Model fitting proved that the components of financial and credit resources, structure, and management style have a direct and significant effect on financial discipline. Also, the greatest impact on financial discipline was made by the indicators of receiving credits in a regular and scheduled manner, the absence of financial restrictions, the quality of management controls, the existence of written and detailed job descriptions, process reforms, and seriousness in dealing with violations.Conclusion: Financial discipline is a manageable phenomenon through some organizational factors, namely financial and credit resources, organizational structure, and management style. In financial and credit resources, regular receipt of credits reduces the need to provide resources in various ways, alleviates the problem of excess or deficit of funds, thus preventing the transfer of program credits, and ultimately reduces indiscipline. One of the salient features of an efficient management control system is its ability to maintain present and future controls. These capabilities reduce the likelihood of financial indiscipline by anticipating and detecting it in a timely manner. Establishing an effective system of internal controls reduces the risk of financial irregularities. The existence of transparent processes and procedures increases the level of financial discipline of organizations by reducing the ambiguity in their process of providing services as well as their ability to monitor the budget. Finally, seriousness in dealing with violations strengthens financial discipline by increasing the cost of committing violations.
خلاصه ماشینی:
اين دسته از پژوهش ها بر بهبود مستمر مکانيسم هاي کنترل و نظارت تأکيد دارنـد، کـه بـه بـاور کـوهن و کاراتزيمـاس (٢٠١٤) ابزارهاي کنترلي گذشته نگر در راستاي تقويت انضباط مالي يا پيش گيري از بي انضـباطي و فسـاد مـالي ، توفيـق چنداني نداشته اند.
شناسايي عوامل سازماني مؤثر بر انضباط مالي ، از ديدگاه مديران دستگاه هاي اجراي و سياست گـذاران حـوزه ماليـه عمومي حائز اهميت است ؛ زيرا اين موضوع امکان استقرار سيستم هاي کنترلي حال نگر و آينده نگر را براي آن هـا فـراهم مي کند.
Kieso, Weygandt & Warfield 4.
اين بدين معني است کـه با مديريت عوامل مؤثر شناسايي شده در اين پژوهش مي توان بي انضباطي مالي را به اندازه ٢٢ درصد کاهش داد.
نتيجه گيري و پيشنهادها هدف از اين پژوهش بررسي تأثير عوامل سازماني بر انضباط مالي است .
Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 26(1), 94-139.
Identifying the factors affecting the financial corruption of government employees from the perspective of auditors of the Court of Audit of Fars and Kerman provinces.
Social Factors Affecting Corruption in Government Organizations of Sanandaj, Spring 2017 - No. 60 Scientific-Research, pp.
Governance and Corruption in the Public Sector: An Extended Literature Review.
Investigating the Factors Affecting Corruption in Government Organizations (Case Study of Ardabil Industry, Mining and Trade Department).
Budgetary discipline & factors that influence it: study case in ministries of Indonesia, Risk Governance and Control: Financial Markets & Institutions, 8(1).