چکیده:
در تحقیقات حوزه ورزش به بحث طرفداری فوتبال زنان نسبت به طرفداری فوتبال مردان توجه کمی شدهاست. اگر چه در ورزش کشورهاییهم چون انگلیس و دانمارک و استرالیا در مورد طرفداری-فوتبال زنان پژوهش هاییانجام شده است ولیدر اکثر کشورها در حوزهطرفداری زنان مشکلاتی-وجود دارد که کشور ایران از جملهاین کشور ها میباشد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر تحلیل شعار دقیقه 25 بازیهایباشگاه تراکتور تبریز میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش شناسی پژوهش؛ اکتشافی و مبتنی بر مطالعات کیفی بوده و روش پژوهش آن بر مبنایتحلیل مضمون یا تم است. به این معنیکه تحلیل دادههایگردآوری شده طی مصاحبهها، بر اساس روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بدلیل نحوه پراکندگی و عدم مشخص بودن دسترسی از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. در نهایت مضامین سازمان دهنده تحت چهار گروه؛ ساختار، نهاد، قواعد دلالت، منابع سلطه استخراج شدند. همچنین میتوان به عوامل تاثیرگذار در شعار دقیقه 25 به فرهنگ سازی در استادیوم های ورزشی (آموزش طرفداران، مشخص نمودن وظایف طرفداری در فوتبال حرفه ای وآشنایی با فرهنگ فوتبال) اشاره کرد.
In sports research, little attention has been paid to the discussion of advocating for women's football over advocating for "men's soccer." Although research has been conducted on sports advocacy in sports in countries such as the United Kingdom, Denmark, and Australia, there are problems in the field of advocacy for women in most countries, including Iran. Therefore, the purpose of this study is to analyze the slogan of 25 minutes of games Tabriz Tractor Club. The present research is exploratory and based on qualitative studies and its research method is based on content analysis. This means that the data analysis collected during the interviews was analyzed based on the content analysis method. Targeted sampling method was used due to dispersion and lack of accessibility. Finally, organizing themes under four groups; Structure, institution, rules of signification, sources of domination were extracted. We can also mention the influential factors in the slogan of 25 minutes to create culture in sports stadiums (training fans, defining the duties of support in professional football and getting acquainted with football culture).
خلاصه ماشینی:
همه چیز در زندگی اجتماعی از سیستمهای جهانی تا روحیه یک فرد، از عقاید اجتماعی 1 Bale 2 Pfister, Lenneis, & Mintert 3 Erturan-Ogut 4 Dixon 5 Agent 6 Scraton & Flintoff 7 Giddens structural theory جامعه شناسی سبک زندگی سال ،هشتم شماره نوزدهم، بهار و تابستان ۱۴۰۱ سرچشمه میگیرد که در عملکرد رفتاری و تعامل نمود می یابد، ساختار مربوط به یک موجود اجتماعی یعنی جامعه انسانی است و با چگونگی و پیامد عمل انسان ارتباط دارد گیدنزا (۱۹۷۹) تئوری ساختار بیان میکند که قوانین اجتماعی می توانند با گذشت زمان تغییر کنند تا رفتار قبلاً پذیرفته شده را به چالش بکشند.
اما به عقیده براون و کلارک ۴ (۲۰۰۶) تحلیل مضمون را باید روش ویژه ای در 1 Nagle, Dodd, Ellis, & Downer 2 Crawford 3Dunn 4 Braun & Clarke جامعه شناسی سبک زندگی سال ،هشتم شماره نوزدهم، بهار و تابستان ۱۴۰۱ نظر گرفت که یکی از مزایای آن انعطاف پذیری است مضمون یا تم، مبین اطلاعات مهمی درباره دادهها و سوالات تحقیق است و تا حدی معنی و مفهوم الگوی موجود در مجموعه ای از دادهها را نشان میدهد ،مضمون الگویی است که در داده ها یافت می شود و حداقل به توصیف و سازماندهی مشاهدات و حداکثر به تفسیر جنبه هایی از پدیده میپردازد بطور کلی ،مضمون ویژگی تکراری و متمایزی در متن است که به نظر پژوهشگر نشان دهنده درک و تجربه خاصی در رابطه با سوالات تحقیق است هورن و کاتل۱، ۱۹۶۷).