چکیده:
مقدمه: فشارخون بالا یکی از بیماریهای شایع قلبی-عروقی در سرتاسر جهان است. توانایی خودمراقبتی در این بیماران میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سواد سلامت قرار بگیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سواد سلامت با توانایی خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است که در بازه زمانی آذر تا اسفند 1397 انجام شد. در این پژوهش، 120 بیمار مبتلا به فشارخون بالا مراجعهکننده به مراکز درمانی شهر سنندج به صورت نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل سن بیشتر از 30 و کمتر از 75 سال، تشخیص بیماری پزشک متخصص و سپری شدن بیش از 6 ماه از تشخیص بیماری بود. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از فرم مشخصات جمعیتشناسی و پرسشنامههای استاندارد خودمراقبتی در فشارخون بالا و سنجش سواد سلامت بزرگسالان استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره خودمراقبتی و سواد سلامت بیماران به ترتیب برابر 56.1 ± 8.6 و 117 ± 25.2 بود. بین میانگین نمره خودمراقبتی با سواد سلامت همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت (r=0/409، P=0/001) به طوری که با افزایش سواد سلامت بهطور مستقیم نمره خودمراقبتی آنها افزایش پیدا میکرد. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین سواد سلامت و خودمراقبتی، اجرای مداخلات آموزشی در جهت ارتقای سواد سلامت بیماران مبتلا به فشارخون بالا ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Hypertension is one of the most common cardiovascular diseases worldwide. Self-care ability in patients with hypertension can be influenced by various factors, such as health literacy. The aim of this study was to determine the relationship between health literacy and self-care ability in patients with hypertension.
Methods: This cross-sectional descriptive correlational study employed a convenience sampling method to investigate 120 hypertensive patients referred to medical centers in Sanandaj, Iran, between November 2018 and February 2019. The inclusion criteria included age between 30 and 75 years, diagnosis of hypertension by a specialist, and diagnosis of hypertension at least six months ago. A demographic characteristics checklist and standard hypertension self-care questionnaires (HSCALE) and Adult Health Literacy Assessment (HELIA) were used to collect data. Data were analyzed with SPSS version 16 software. A significance level of 0.05 was considered.
Results: The mean and standard deviation of patients' self-care scores and health literacy were 56.1 ± 8.6 and 117 ± 25.2, respectively. There was a positive and significant correlation between the mean scores of self-care and health literacy (r = 0.409, P = 0.001), with health literacy scores increasing in line with a rise in self-care scores.
Conclusion: Considering the observed relationship between health literacy and self-care, it seems necessary to perform educational interventions aimed at promoting the health literacy of patients with hypertension.