چکیده:
بحث زیارت از دیرباز در محافل علمی و اعتقادی مسلمین مطرح بوده که در این میان زیارت حضرت سیّد الشهداء (ع) از اهمیّت ویژه ای برخوردار و مورد سفارش ویژه ائمه اطهار(ع) قرار گرفته است. از جمله موضوعات مورد بحث پیرامون زیارت آن حضرت، حکم فقهی زیارت کربلا می باشد که در این خصوص چهار دیدگاه میان فقهاء استقراء شده است.روایات فوق تواتر در فضیلت زیارت آن حضرت و اختصاص زیارت ایشان به ویژگی های ممتاز انگیزه ای شد تا تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای و فیش برداری وبا بازنگری دیدگاه فقهاء در خصوص این موضوع و بررسی ادله فقهی مخصوصا با تکیه بر یکی از مهمترین منابع قدیمی و اصلی در این زمینه با هدف دست یابی به حکم واقعی زیارت آن حضرت بر اساس ادله ای که از جهت سندی هیچ ضعف و خللی نداشته باشد، واقع مطلب را استنباط کند. محقق پس از ایراد چهار قول در این موضوع و نقد آنها و با رد استبعاد توسط دلیل عقلی در نهایت به این نتیجه رسید که براساس ظهور بلکه نصوص روایات موثوق الصدور بلکه صحیح السندی که هر فقیهی با هر مبنائی که داشته باشد براساس چنین اسنادی درسایر موارد فتوا به حلال و حرام الهی میدهد، وجوب زیارت آن حضرت با ده دلیل ثابت است. بنابراین تمامی احکامی که بر موضوعاتی که حکم آنها واجب است در حقوق موضوعه و قوانین مدنی و جزائی بار میشود میتواند بر عنوان زیارت آنحضرت نیز بارگردد مانند عدم جواز شرط خلاف اتیان آن در ضمن عقود معین.
Ziyara (pilgrimage) has been for long discussed in muslims` scientific and theological societies. Among all ziyaras (pilgrimages), Sayyid-al - Shuhada`s Ziyara (pilgrimage) is of such a special importance that his Ziyara (pilgrimage) has been specifically recommend by Imams. Numerous riwayats (narrations) are there about the virtues of Imam Husayn`s Ziyara (pilgrimage) which have emphasized on his Ziyara (pilgrimage). In Islam, Ziyara (pilgrimage) of no other person, even the other Infallibles has received such an emphasis. The specialities of Imam Husayn`s Ziyara (pilgrimage) in the Infallibles` words and the mutawatir riwayats (unbroken chain of transmission of the narrations) about the virtues of his Ziyara (pilgrimage) motivated us to conduct the present study, through taking notes, and do a thorough review on the most important and reliable Shi'a riwayat (narrative) resource, i.e. Kamil al-ziyarat by Ibn Qulawayh, Al-Shaykh al-Mufid`s teacher. Looking at other resources such as Zad al-ma'ad by al-'Allama al-Majlisi, we extracted riwayats (narrations) in which there are not any weaknesses or flaws regarding chain of transmission. Hence, any faqih (jurist) or principle decreeing according to it, can`t give any decree except indispensableness of Imam Husayn`s Ziyara (pilgrimage).Then, using Rijal reviews and Usul al-fiqh principles (Islamic jurisprudence) , alongside with Ijtihad evidences, we proved the indispensableness of Imam Husayn`s Ziyara (pilgrimage
خلاصه ماشینی:
انگيزة اختصاصات ايشان درکلام معصومين (ع ) و روايات فوق تواتر درفضيلت زيارت آن حضرت موجب شد تا تحقيق حاضر با روش تحليلي و توصيفي و با ابزار کتابخانه اي و فيش برداري به منابع معتبر حديثي رجوع نموده و مخصوصا يکي از مهمترين و موثق ترين منابع روائي شيعه يعني کتاب شريف کامل الزيارات مرحوم ابن قولويه استاد شيخ مفيد را مورد استقراء تام قرار داده و با نگاهي به ساير منابع و با استخراج رواياتي که از جهت سندي هيچ ضعف و خللي نداشته باشند - به طوريکه هر فقيهي با هر مبنايي که داشته باشد بر مبناي آن روايات فتواء دهد - درمورد حکم واقعي زيارت امام حسين عليه السلام بررسي کامل نموده و درنهايت حکم حقيقي آن را استنباط نمايد.
(طريحي، ١٣٧٥، ج ٣، ص ٣٢٠) بنابراين زيارت معنايي اخص از مطلق ديدار و ملاقات داشته و مقيد به قيودي است از جمله : قصد و اراده مزور را نمودن از روي شوق و رغبت ، تمايل به مزور پيدا کردن و عدول و روي گرداني از غير او، و حضور همراه با حفظ اکرام و احترام مزور و انس با او و چنين زيارتي است که طبق حديث نبوي زائر را اگر در سفر زيارت خود از دنيا رود مصداق مهاجر الي الله ميگرداند (ابن قولويه ،١٣٨١، ص ١٣) بررسي حکم فقهي زيارت امام حسين (ع ) از مباحث بسيار مهم اعتقادي شيعه بحث زيارت به ويژه زيارت امام حسين (ع ) است به طوريکه محدثين بزرگ شيعه از صدر تا ذيل از محمدون ثلاث در کتب اربعه و ساير کتب روايي خود گرفته تا مرحوم شيخ حر عاملي و مرحوم علامه مجلسي و بعد از آنها همگي باب يا ابواب متعددي را به اين موضوع اختصاص مي داده اند.