چکیده:
این مقاله درصدد بررسی تاثیر میزان و نوع مصرف رسانه و شبکه های مجازی بر هویت دینی و ارزشهای خانواده در شهر اصفهان است. در این مقاله با مروری بر رویکردهای نظری مربوطه به این مهم توجه دارد که آیا ارزشهای خانوادگی در اصفهان تا چه اندازه تحت تاثیر فضای مجازی بوده و به اصطلاح خانواده مجازی شده است . با توجه به پژوهشهای پیشین و بحث و جدلهایی که در سال-های اخیر پیرامون تاثیر فضای مجازی از جمله شبکه های مجازی و اینترنت بر ارزشهای خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر ارزشهای خانواده انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر اصفهان میباشد که تعداد 410 نفر از آنها به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدهاند. نتایج بدست امده با استفاده از ازمون های مختلف و نهایتا مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و شبکه های مجازی) و ارزشهای خانواده است. داده های تحقیق نشان می دهند که مصرف رسانه و استفاده از فضای مجازی و شبکه های مجازی و اینترنت رابطه معکوسی با میزان دینداری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزشهای خانواده وجود دارد.
This paper aims to investigate the effect of media use and virtual networks on religious identity and family values in the city of Isfahan. Focusing on the related theoretical approaches, this paper displays the importance of how family values are influenced by virtual space and so-called virtual family in Isfahan. According to previous studies and discussions existed in recent years about the impact of virtual space, such as virtual networks and internet on Iranian family values, these two variables were selected as influential variables on family values. The number of 410 people has been selected as the survey research method and the statistical population of citizen in Isfahan for completing the questionnaire. The results obtained using different tests and finally structural equation model (sem) showed the significant inverse relationship between media consumption (internet and virtual networks) and family value. Research data showed there is a direct relationship between the media consumption, the use of virtual space, virtual networks, internet and family values.
خلاصه ماشینی:
این شبکه ها نقش مهمی در دگرگونی ارزش ها و باورها دارند و قادرند با برنامه ریزیهای دقیق و کنترل شده ، اندیشه های مردم یک جامعه را شکل دهد و رفتار آنان را به صورت دلخواه سمت وسو دهند (محمدیسیف ، ١٣٩٢) برای مثال برنامه های ماهواره ای در شکل دهی به ارزش های مدرن همچون مادیگرایی، فردگرایی، آزادیهای نامحدود اثرگذار است و باعث تغییر ارزش های سنتی و گاه ایجاد تضاد ارزشی در خانواده ها میشود و احتمال ناهنجاریهای مختلف نظیر طلاق را افزایش میدهد (نعیمی، ١٣٩٠).
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و تأثیر آن بر پایبندی به ارزش های خانواده و با روش پیمایش و با نمونه آماری ٤٠١ نفر در شهر سمنان انجام شده است .
رحمانی، وحیدا، اسماعیلی (١٣٩٤) در تحقیقی با عنوان : بررسی تغییرات فرهنگی ناشی از استفاده از رسانه ماهواره در حوزه ارزش های خانواده با هدف بررسی تأثیرات عوامل اجتماعی و فرهنگی، سرمایه اجتماعی، میزان هویت دینی و تأثیر محتوای مصرف ماهواره در ارزش های مدرن خانوادگی (مخالف با ارزش های سنتی و همسو با فرهنگ غربی به این نتیجه رسیده اند که متغیرهای مستقل موجود در مدل معادله ساختاری در مجموع ، ٠/٣٩ درصد از واریانس متغیر ارزش های مدرن خانواده را تبیین میکنند؛ این مقدار دارای تفاوت معنادار با مقدار صفر است .
در پژوهش حاضر با توجه به اهمیتی که اینترنت و شبکه های مجازی و فضای سایبری به عنوان جدیدترین فناوریهای رسانه ای و اطلاعاتی در تببین تغییرات اجتماعی و فرهنگی دارند، با در نظر داشتن نظریه های فوق به بررسی تأثیر آن ها بر ارزش های خانواده پرداخته میشود.