چکیده:
الگو و تبلیغات جدید درباره مواد مخدر در سالهای اخیر رشد میزان اعتیاد در زنان عموما در موارد پرخطری چون مواد روانگردان و محرک را باعث شده است. برخی توزیع و تبلیغ مواد مخدر صنعتی در در سالنهای زیبایی و ورزشی را از عوامل این افزایش دانستهاند. این مطالعه با هدف بررسی این مدعا به واکاوی زمینهها، دلایل، استراتژیها و پیامدهای اعتیاد در زنان به واسطه محیطهای نامبرده شده پرداخته است. روش: تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینهای انجام شده است. زنان مبتلا به مصرف مواد به واسطه اماکن نامبرده شده، ساقیان مواد مخدر و مربیان و آرایشگران سه گروه شرکت کننده در این مطالعه بودهاند که با استفاده از سه روش نمونهگیری هدفمند، گلولهبرفی و نظری مجموعا با 42 نفر از آنها مصاحبه شده است. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشته است و برای تحلیل دادهها از مدل پارادایمی اشتراوس-کوربین استفاده شده است. یافتهها: زنان به دلایل غلبه هنجارهای مردانه، اضطراب اجتماعی، دیدگاه ظاهرگرایانه، جامعهپذیری جنسیتی، پایگاه پایینتر در جامعه و تاثیرپذیری از رسانههای جمعی به واسطه محیطهای زنانه به مصرف مواد گرایش پیدا کردهاند. در این میان استفاده ابزاری از بدن به عنوان سرمایه و کسب هویت زنانه به عنوان زمینه تسهیلگر و جمعهای زنانه، بازار پررونق و موانع و محدودیتهای به مثابه شرایط مداخلهگر عمل کردهاند. راهبردهای دختران و زنان جوان در مصرف مواد بر دست کم گرفتن مواد، مصرف خودسرانه مواد، سهولت مصرف مواد و استفاده ابزاری از مواد دلالت دارد. این وضعیت پیامدهایی نظیر تشدید و تغییر الگوی مصرف، طرد و بیاعتباری و احساس گناه را برای آنان در پی داشته است. نتیجهگیری: برای توفیق در حوزه مقابله، کنترل و پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران باید ریشهها و عوامل موثر در ظهور و بروز این معضل مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت با افزایش جمعیت زنان و دختران معتاد، چالشی جدیدتر برای جامعه ایجاد خواهد شد که رفع آن مستلزم انجام هزینههای بسیاری خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
تحلیل تجارب زیسته زنان مصرف کننده مواد به واسطۀ سالن های زیبایی و ورزشی: پژوهش کیفی 1 محسن نیازی 2 میلاد نوروزی چکیده هدف : الگو و تبلیغات جدید دربارة مواد مخدر در سال های اخیر، رشد میزان اعتیاد در زنان ، عموماً در موارد پرخطری چون مواد روان گردان و محرک را باعث شده است .
هرچند بر اساس شواهد اعتیاد مسئله ای مردانه تلقی شده و دامنه شیوع و گسترش مواد مخدر همواره و در همۀ جوامع بیشتر دامن گیر مردان بوده اما به نظر میرسد در طول سال های اخیر دامنۀ آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر با وسعت بیشتری در میان جمعیت زنان کشور گسترش یافته است (صفری،١٣٨٢).
اطلاعات محدود موجود در این حوزه نشان میدهد هرچند هنوز میزان اعتیاد زنان (حدود ٩ درصد) فاصلۀ قابل توجهی با مردان دارد و همچنان میتوان آن را پدیده ای مردانه تلقی کرد، اما روند روبه رشد گرایش به مصرف مواد مخدر در میان زنان (٤ برابر شدن طی یک دهه اخیر) را میتوان هشداری برای ضرورت چاره اندیشی و 1 سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص جلوگیری از ادامه این روند دانست .
تلاش شده است تا ضمن دریافت روایت ها و تجارب زیسته مختلف شرکت کنندگان در مورد موضوع تحقیق ، برای کنکاش بیشتر در مورد پاسخ سؤال های آغازین ، جهت دهی مصاحبه ها عمدتاً معطوف به بررسی فرایند مصرف ، نحوه آشنایی و دسترسی، الگوی مصرف ، انگیزه ، هدف و تجارب خاص زنان از مصرف مواد در آرایشگاه ها، سالن های زیبایی و ورزشی باشد.
(1981), “Social inequality and predatory criminal victimization: an exposition and test of a formal theory”, American Sociological Review, Vol. 46, Issue 5, pp 505- 524.