چکیده:
حکومت به عنوان یکی از مهمترین نهادهای سیاسی و اجتماعی در جامعه، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. در این مقاله، به بررسی جایگاه حکومت در تعلیم و تربیت و نظرات مختلف فلاسفه و روشهای آنها در تعلیم و تربیت پرداخته شده است. این مقاله نشان می دهـد کـه دربـارة نقـش حکومـت اسـلامی در نظام تعلیم و تربیت دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند تعلیم و تربیت اصـالتا وظیفـة والـدین اسـت و حکومت اسلامی تنها در حد ضرورت و برای پرکردن خلاها و جبران کاستی ها دخالت می کند و برخی دیگر معتقدند این مسئولیت به عهدة حکومت است و والدین موظفند با دولت همکاری کنند. سپس، نقش حکومت در تعلیم و تربیت با تاکید بر سطح دولت، نظام آموزش و پرورش، قانونگذاران و سایر نهادهای دولتی بحث شده است. همچنین، به بحث در مورد رابطۀ حکومت با خانوادۀ آغازگر تعلیم و تربیت کودکان پرداخته شده است. این مقاله به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد و کیفی است و روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای می باشد. در نتیجه، با بحث در مورد چالشهای حکومت در تعلیم و تربیت، به این نکات پایان داده شده است که حکومت باید با توجه به نیازهای جامعه و با تاکید بر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، نقش موثری در تعلیم و تربیت داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
سپس ، نقش حکومت در تعليم و تربيت با تأکيد بر سطح دولت ، نظام آموزش و پرورش ، قانون گذاران و ساير نهادهاي دولتي بحث شده است .
با استقرار حکومت اسـلامي در ايـران ، ايـن مـسئله کـه در گذشـته بـراي متفکـران اسلامي، يک مسئله صرفا نظري تلقي ميشـد و ماننـد بـسياري از مـسائل ديگـر دور از واقعيت به حساب مي آمد، وصفي کاملا متفاوت پيدا کـرد و بـه خـصوص انديـشمندان حوزه تعليم و تربيت را به تأمل جدي وادار نمود آنان ناچار بودند که با روشـن کـردن اهداف و مسئوليت هاي نهاد آموزش و پرورش ، به تبيين و ارائـه ديـدگاه اسـلام دربـارة «نقش حکومت » و « نقش خانواده » پرداخته و حوزة دخالت هريک را مـشخص نماينـد؛ چرا که با تبيين اين مباني، امکان تهيه تدوين «قوانين مربوطه » امکان پذير بود (سروش ،١٣٨٦).
براي اينکه به اهميت و ضرورت تعليم و تربيت پي ببريم بايد موقعيتي را در نظر بگيريم که در آن زمينه تربيت ، يعني تأثير ديگران ، در انسان وجود نداشته باشد يعني چنين فرض کنيم که تمام ساکنان کره زمين به جز کودکان متولد شده ، به طور معجزه آسا به کرة ديگر مسافرت کنند و نيز اين کودکان به طريق غير عادي تا بيست سال زنده بمانند و آنچه در نهاد آنهاست طبيعتا بتدريج رشد نمايد بدون اينکه تحت تأثير مربي و معلمي قرار بگيرند .