چکیده:
فضایی اجتماع پذیر است که افراد حاضر در فضا را گرد هم جمع بیاورد و زمینه تعامالت اجتماعی بین آنها را به وجود آورد، اینچنین فضایی در درجه اول امکان برخورد اجتماعی و نتیجتا تعاملات اجتماعی را به همراه دارد. با توجه به اهمیت امر یادگیری، مفهوم اجتماع پذیری در فضاهای آموزشی دارای اهمیت بوده و لازم است طبقه بندی نتایج مطالعات صورت گیرد. این پژوهش با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه مفاهیم "اجتماع پذیری" و "فضاهای آموزشی " انجام شد و در گام نخست تمامی مقالات علمی-پژوهشی منتشر شده بدون اعمال محدودیت زمانی، با کلیدواژه اجتماع پذیری از پایگاه های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی نورمگز استخراج شد که 1878 مقاله را در بر گرفت. در ادامه 15 مقاله که شامل واژه های فضاهای آموزشی در عنوان، چکیده و یا کلمات کلیدی بودند، برای استخراج داده ها و بررسی بیشتر گزینش شدند و جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده اند. به منظور انجام فراتحلیل 8 پژوهش انجامشده بین سالهای 1400-1388 در زمینه اجتماع پذیری در فضاهای آموزشی ایران انتخاب گردید به طورکلی میتوان گفت مولفه های کالبدی، غیرکالبدی-حسی ،عملکردی-فعالیتی، اجتماعی-رفتاری و فرهنگی بر میزان اجتماع پذیری افراد در فضاهای آموزشی موثر بوده است و شاخص مبلمان از عوامل کالبدی در اولویت اول بر میزان اجتماع پذیری افراد در فضاهای آموزشی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
شريفيان و ديگران سال ١٤٠٠ در مقاله اي با عنوان : تبيين مؤلفه هاي تأثيرگذاربرشکل گيري فضاهاي اجتماع پذير در محيط هاي آموزشي با استفاده از روش تحليل عاملي به اين نتيجه رسيدند که عامل مبلمان ، راحتي و آسايش فيزيولوژيک مهمترين عامل تاثير گذار برشکل گيري تعاملات اجتماعي بين دانشجويان دانشگاه و شاخص نوع رنگ بندي فضا مهمترين شاخص تاثير گذار مي باشد.
جدول شماره ١- نمونه ها (مقالات منتشر شده در حوزه کلمات کليدي که در چارچوب قرار گرفته اند) عنوان نوع منبع سال تبيين قابليت هاي بهينه محيط در راستاي اجتماع پذيري فضاهاي علوم و تکنولوژي محيط زيست ، دوره علمي - ١ آموزشي فرهنگي مخصوص نوجوانان (نمونه مطالعاتي کانون بيست و دوم ، شماره يازده ، بهمن ماه ١٣٩٩ پرورش فکري کودکان و نوجوانان ) پژوهشي 99 نقش اجتماع پذيري محيطهاي آموزش معماري بر يادگيري علمي - هويت شهر،شماره چهل و يکم ،سال 1397 2 دانشجويان : تحليل مدلسازي معادلات ساختاري پژوهشي چهاردهم ، بهار ٩٩ شناسايي عوامل موثر بر اجتماع پذيري در محيط آموزش معماري علمي - نشريه علمي معماري و شهرسازي ٣ و تحليل تعامل بين آن ها (با رويکرد تصميم گيري چندمعياره 1398 پژوهشي ايران فازي ) علمي - نشريه هنرهاي زيبامعماري و ٤ اجتماع پذيري فضاي معماري 1388 پژوهشي شهرسازي، شماره ٤٠، زمستان ١٣٨٨ علمي - معماري و شهرسازي آرمان شهر، ٥ نقش محيط ساخته شده در تعاملات دانش آموزان مدرسه 1399 پژوهشي زمستان ١٣٩٩، دوره ١٣، شماره ٣٣ ٦ واکاوي ارتباط بين نقشه هاي شناختي و مدل سازي هاي رايانه علمي - نشريه هنرهاي زيبا، معماري و ١٣٩٧ اي نرم افزار نحو فضا در شناخت محيط هاي اجتماع پذير(نمونه پژوهشي شهرسازي، دوره ٢٣، شماره ٢، تابستان موردي: بستر عمومي دانشکده هاي هنر و معماري دانشگاه بوعلي 1397 سينا و دانشگاه شهيد بهشتي) معيارهاي طراحي فضاهاي آموزشي با تاکيد بر قابليت هاي علمي - آموزش پژوهي، شماره دوازدهم ، ٧ محيطي موثر بر ذهن و رفتار دانش آموزان 1396 پژوهشي زمستان ١٣٩٦ تبيين مؤلفه هاي تأثيرگذاربرشکل گيري فضاهاي اجتماع پذير در علوم و تکنولوژي محيط زيست ، دوره علمي - ٨ محيط هاي آموزشي با استفاده از روش تحليل عاملي(نمونه بيست و سوم ، شماره هفت ، مهرماه ١٤٠٠ پژوهشي موردي: فضاهاي دانشگاهي) 1400 جمع بندي داده هاي استخراج شده از مقالات جدول شماره ٢-سال هاي انجام پژوهش ها (ماخذ: نگارنده ) )به تصویرصفحه مراجعه شود) ١٢,٥ درصد از پژوهش هاي مورد بررسي در چارچوب فراتحليل در بازه زماني ١٣٩٠-١٣٨٠ و ٨٧,٥ درصد از پژوهش هاي مورد بررسي در چارچوب فراتحليل در بازه زماني ١٤٠٠-١٣٩٠ انجام شده است .