چکیده:
امروزه با توجه به رشد فزایندٔه علم و فناوری ، و فضای مجازی و رسانه ای در جامعه ، شاهد بروز برخی از رفتارها و مشکلات روانی و اجتماعی ،به ویژه بین دانش آموزان وکودکان ونوجوانان هستیم .اگرمربیان ،معلمان وخانواده هاآگاهی های لازم رانسبت به این آسیب ها داشته باشند،شاهدرشدمناسب دانش آموزان وفرزندانمان درمقابله بااین آسیب هاخواهیم بود. یکی ازرفتارهای دانش آموزان درمدرسه وگاه جامعه ،وحتی خانواده که کم وبیش رایج است ،کم رویی ،انزواطلبی وگوشه گیری ودر ادامۀآن ،کم حرفی است که خانواده هاودانش آموزرابه شدت آزارمی دهد.این مشکل اگربه موقع درمان شود،رشدشایان دانش آموز رادرحوزه های اجتماعی وعلمی درپی خواهدداشت .اگرهم به آن بی توجهی کنیم ،باعث بروزمشکلات عدیدٔهدیگری مثل نداشتن اعتمادبه نفس ،افسردگی ،اضطراب وزودرنجی ودوری دانش آموزازفعالیت های اجتماعی ومدرسه خواهدشد. درسال تحصیلی ١٤٠١ـ١٤٠٠،باتوجه به وضعیت بیماری کروناودوری دانش آموزان ازمدرسه ،ارتباط غیرحضوری معلم ودانش آموزان درتدریس وفعالیت های کلاسی ،وازطرف دیگر،سابقۀداشتن روحیۀکم رویی وخجالتی بودن برخی ازدانش آموزانم درسال های قبل ، تصمیم گرفتم جومدرسه راتغییردهم .به این منظور،بااستفاده ازبرخی موضوع های مرتبط درسی که اجتماع محوروگروهی بودند،در راستای تحرک بیشتروتقویت مشارکت های اجتماعی وگروهی دانش آموزان ،وایجادشادابی درآنان ،فعالیت هایشان رابه مناسبت های ملی ، مذهبی و آموزشی ، با بیان تصویری و صوتی خودشان از رسانۀ ملی و شبکه های سراسری صداوسیما و همچنین شبکۀ استانی صداوسیمای مرکزبوشهربخش کردیم . این اقدام جداازتقویت وافزایش روحیۀخودباوری ،سخن وری واعتمادبه نفس دانش آموزان ،باعث بروزاستعدادهاوظرفیت های بالای دانش آموزان ورفع مشکلات عدیده ای همچون گوشه گیری ،خجالتی بودن وکم رویی برخی ازدانش آموزان انجامیدوبااستقبال خوب خانواده ها،مدیر،کارکنان مدرسه ومسئولان شهرستان روبه روشد.
خلاصه ماشینی:
اين کــودکان و نوجوانان در سال تحصيلي جاري ، پس از مشاهده غالبا با کاهش علاقه هاي ذهني و عاطفي و تجزيه وتحليــل برخــي از مســائل و کم رويي زماني حالت نســبت به اطرافيان خود، از داشــنن مشــکلات دانش آمــوزان و صحبت با بيماري پيدامي کندکه فرداز دوســت نزديــک و صميمي محروم تعدادي از آموزگاران ، والدين ، مدير و ارتباط باجمع وهم نوعان بيزار مي شوند (ســيف ، ۳۵:۱۳۸٠).
دراين مورد مشــکل به نوبة خــود در روحيه ها و بانشــاط در مدرسه و دانش آموزانم اگرکم رويي به موقع درمان و درس خوانــدن دانش آمــوز اثــر و دوري آن ها از فضاي خجالني بودن ، نشود،به پيدايش حالت هاي مي گذارد و بهنر است معلم چاره اي تصميم گرفنم به صورت تخصصي و بر رواني شديدوافسردگي براي برطرف کردن آن بينديشيد.
آن ها، به ويژه مادران ، وجود برخي از مشــکلات گوشه گيري و کم رويي ناشي از بيماري کرونا را در حوزة خانواده ، بي ارتباط با مشکلات گوشــه گير کســي اســت که از مردم دوري مي کند و عزلت پيش آمده براي فرزندانشان نمي دانسنند.
مادران و پدراني افــراد گوشــه گير در کلاس درس داشــنيم که خود نيز دچار بيماري شده اشکالي براي معلم خود به وجود نمي آورند بودند و همين امر باعث درگيري هاي ذهني ، و معلم غالبا با آن ها برخوردي ندارد و لذا آن ها رواني و اقنصادي خانواده ها و دانش آموزان شده بود.