چکیده:
یکی از آموزههای شیعی که در تفاسیر قرآن دربارۀ آن بحث شده، آموزۀ طینت است. این آموزه تفاوت آدمیان را در آفرینش مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر با طینت آدمیان سخن میگوید. در نگاه اول، این آموزه دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و مفسران امامیه به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالهای آنها پرداختهاند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با طرح الگوی جامعی، بر اساس مبانی حکمت صدرایی، به تحلیل محتوایی این آموزه پرداخته است. وی با حمل طینت بر مادهای زمینی که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تأثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا میداند و مستلزم جبر نمیداند. در این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین میکنیم و در نهایت، راهحل ارائهشده توسط علامه را برای اشکالهای مطرحشده ارزیابی خواهیم کرد.
A group of hadiths in Shi’I hadith heritage suggest that there is a difference between human beings in creation, and speak of the relation of their belief and disbelief with their Tinat (Clay). It seems that these hadiths refer to essential happiness and unhappiness of men and deny their free will in creting their future, and therefor display an inclination to determinism. Many of Shi’i thinkers attempted to explain these hadiths and to resolve their problems. Outlining a comprehensive schema upon the Sadra’s Transcendent Philosophy, Allameh Tabatabaii entertains to analysis the content of these hadiths. Construeing the term Tin (clay) in these hadiths as a celestial matter that constitutes human body and from it arises human soul, he sees its affection on men’s happiness and unhappiness in terms of capacity and not implying determinism. Eploring Allameh Tabatabaii’s analysis, this paper explains its basis and finally assesses his resolution for the problems.