چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت.این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون،پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان خرم دره در سال تحصیلی 99-98 تشکیل میدادند که،30 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر هفته دو جلسه 40 دقیقهای) تحت آموزش توانبخشی شناختی رایانهای با نرمافزار کاپیتان لاگ قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ برنامهای را دریافت نکردند.دادهها با استفاده از پرسشنامه حل مسئله خلاق باسادر (1995) و آزمون رایانهای استروپ (کلاسیک) جمعآوری و با نرمافزار Spss و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد که بعد از ارائه برنامه توانبخشی شناختی رایانهای میزان سرعت پردازش اطلاعات و مسئله گشایی خلاق گروه آزمایش افزایشیافته است و بین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0(P<.بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، برنامههای توانبشی شناختی رایانهای بر بهبود مسئله گشایی خلاق و افزایش سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان ابتدایی مؤثر بوده است.
solving and information processing speed of elementary students. This research was a quasi-experimental study with pre-test design, post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all sixth grade elementary school female students in Khorram Dareh city in the academic year of 2020 of whom were selected as the sample by available sampling method and divided into two groups of control(n = 15)and experimental(15 people) were located. The experimental group underwent computer cognitive rehabilitation training with Captain Log software for 10 sessions(two 40-minute sessions per week) and the control group did not receive any program.Data were collected using the Basader Creative Problem Solving Questionnaire (1995) and the Stroop Computer Classic test and analyzed by SPSS software and analysis of covariance. The results showed that after Intervention program,The results showed that after presenting the computer cognitive rehabilitation program, there was a significant difference between the post-test scores of the experimental group and the control group. (P <.0/01).Thus It can be concluded that providing intervention based on computer cognitive rehabilitation programs has been effective in improving creative problem solving and increasing the speed of information processing of elementary students.