چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نیازهای مککللند بررفتار شهروندیسازمانی و پاسخگویی غیررسمی با میانجیگری پاسخگویی فردی انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی ازطریق مدل یابی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزشو پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 250 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی نسبی ، حجم نمونه طبق جدول مورگان با هدف ارایه مدل ، 196 نفر منظور شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای نیازهای سه گانه مککللند استیرز و براناستین(1979)، سنجش رفتار شهروندی پودساکاف(1990)، پاسخگویی فردی هاچ وارتر(2005) و پاسخگویی غیررسمی هال، رویل، هاچ وارتر(2008) استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار AMOSبهره گرفته شد. یافتهها نشان داد الگو با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد..مسیرهای نیاز به تعلق با رفتار شهروندی (51/0=β)، نیاز به تعلق با پاسخگویی فردی (46/0=β) ،نیاز به تعلق با پاسخگویی غیر رسمی (53/0=β) ، نیاز به قدرت با رفتار شهروندی (54/0=β)، نیاز به قدرت با پاسخگویی فردی (43/0=β)، نیاز به قدرت با پاسخگویی غیررسمی (35/0=β)، نیاز به موفقیت بارفتار شهروندی (46/0=β)، نیاز به موفقیت با پاسخگویی فردی (47/0=β)، نیاز به موفقیت با پاسخگویی غیررسمی (61/0=β) ،در سطح آماری 05/0 P< معنی دار است که تاییدی بر نقش میانجی پاسخگویی فردی در ارتباط بین نیازهای سهگانه با پاسخگویی غیررسمی و رفتار شهروندی میباشد. نتیجه این که با تقویت احساس پاسخگویی فردی کارکنان از طریق توجه به نیازهای سهگانه آنان، میتوان پاسخگویی غیررسمی و رفتار شهروندی کارکنان را ارتقا بخشید. این نتیجه میتواند راهی برای افزایش اثر بخشی و بهرهوری سازمانها باشد.
This study was conducted with the aim of investigation effect McClelland's needs on organizational Citizenship behavior and informal accountabillity through the mediation individual accountability. The research method was correlation from the type of structure equation modeling. The statistical population was all staff of education and training administration in western Azarbaijan Province.(250 members). Sampling method was relative random sampling. Sample size was 196 staff. McClelland Astyrz and Braunstein’s needs questionnaire (1979) and measuring Poodsakoof citizenship behavior (1990), individual accountability of Hochwarter (2005), also informal accountability of Hall, Royle, Hoch Warter (2008) was used. Data analysis processing were done using AMOS software. The results showed that pattern has proper fit with research data. These paths: Need for affiliation with citizenship behavior (β=0.51), and with individul accountability (β=0.46), and with informal accountability (β=0.53), Need for power with citizenship behavior (β=0.54), and with individual accountability (β=0.43), and with informal accountability (β=0.35), Need for Achievement with citizenship behavior (β=0.46), and individual accountability (β=0.467), and with informal accountability (β=0.61) in P<0.05 are significant. Also the mediating role of individual accountability in relation between three needs with informal accountability and citizenship behavior was confirmed. The most important conclusion of this research was that with reinforcement of the individual accountability of staff through responding McClelland Needs can promote informal accountability and organizational citizenship
خلاصه ماشینی:
` از آنجايي که کار، بخش مهم زندگي هر فرد است از يکسو ميتواند بسياري از نيازهاي اساسي انسان همچتون پترورش روح و جستم، برقتراري ارتباط اجتماعي، ايجاد حس ارزشمندي، اعتماد به نفس و شايستگي را برآورده سازد و از سوي ديگر توانايي افراد براي کاهش استرس و ستازگاري مناسب با موقعيت هاي استرس زا را افزايش دهد، لذا پرداختن به يکسري از اين نيازها، مي تواند زندگي شخصي و شتغلي افتراد را مطلتوب ستازد )بهشتي راد، کردي، بهشتي راد و محمدي،١٣٩٥(.
al 6 Chynoweth, Zwi, Whelan 7 Royall, Hall 8 Rozmek 9 Gilbert 10 Nagar & sharma 11 Yu-shan Lin اجتماعي منوط است که به عنوان توانايي تعامل با ديگران در موقعيتهاي اجتماعي معين ياد مي شود )محمدلو، قربانيان و خانباني،١٣٩٤،(.
از طرفي اگر پاسخگويي فردي تقويت شود ميتواند منشأ اثرهاي فراوان در رفتار شهروندي سازماني شود که اين رفتارها به نوبه خود از پاسخگويي غير رسمي تأثير مي پذيرند و نقش بسزايي درتحقق اهداف سازمانها داشته وکارايي و اثر بخشي آنها را افزايش خواهد داد.
حسني و تيما )١٣٩٢( به بررسي نقش تعاملي پاسخگويي وخودکارآمدي شغلي بتر رفتتار شهروندي سازماني و رفتار سياسي پرداخته اند و به اين نتيجه رسيدهاند که براي افرادي با احساس خود کارآمدي بال افزايش پاسخگويي همراه بتا افزايش رفتار شهروندي است و بالعکس.
بررسي نقش ميانجي پاسخگويي فردي در رابطه بين نيازهاي سه گانه مک کللند با رفتار شهروندي سازماني وپاسخگويي فردي ،پايان نامه کارشناسي ارشد،رشته مديريت دولتي ،دانشکده علوم پايه ،دانشگاه آزاد اروميه .
The effect motivation and job satisfaction on organizational citizenship behavior.