چکیده:
هدف: کودکان پیشدبستانی معمولا دچار کاستیها و ضعفهایی در خودکنترلی و خودکارآمدی هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیشدبستانی بر خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان پیشدبستانی و فرزندان آنها در منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 30 کودک و والدین آنها با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. والدین گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش فرزندپروری مثبت ساندرز قرار گرفتند و در این مدت والدین گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با استفاده از مقیاس خودکنترلی هامفری و پرسشنامه خودکارآمدی موریس گردآوری و با روشهای خیدو، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر تحصیلات والدین و سن کودکان تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>). دیگر نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیشدبستانی در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان شد و نتایج در مرحله پیگیری یک ماهه حفظ شد (001/0P نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت به والدین کودکان پیشدبستانی بر افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی فرزندان بود. بنابراین، برای بهبود ویژگیهای کودکان پیشدبستانی میتوان از روش آموزش فرزندپروری مثبت در کنار سایر روشهای آموزشی بهویژه برای افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی استفاده کرد.
Purpose: Preschool children often have deficiencies and weaknesses in self-control and self-efficacy. Therefore, the aim of this study was determine the effectiveness of positive parenting education to parents of preschool children on children's self-control and self-efficacy.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental with pre-test, post-test and one-month follow-up with a control group. The research population was the parents of preschool children and their children in District 3 of Tehran city in the 2019-20 academic years, which from them number of 30 children and their parents were selected as a sample by available sampling method and randomly replaced into two equal groups. The parents of experimental group received 8 sessions of 90 minutes the Sanders positive parenting education and during this period the parents of control group did not receive any education. Data were collected whit using the Humphrey self-control scale and Morris self-efficacy questionnaire and analyzed by methods of chi-square, analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test in SPSS-19 software.
Findings: The results showed that the experimental and control groups did not significant difference in terms of parental education and age of the children (P>0.05). Other results showed that the positive parenting education to parents of preschool children in compared to the control group led to increase children's self-control and self-efficacy and the results were maintained in the one-month follow-up phase (P
Conclusion: The results indicated the effectiveness of positive parenting education to parents of preschool children on increasing children's self-control and self-efficacy. Therefore, to improve the characteristics of preschool children, can be used the positive parenting education method along with other educational methods, especially to increase self-control and self-efficacy.