چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و بهطور دقیقتر اعتباریابی آزمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش 291 دانشجو (121 مرد و 170 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که در سال تحصیلی99- 1398 مشغول به تحصیل بودند و پرسشنامههای تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی (2019)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و دیگران (2001)، ارضاء و ناکامی نیازهای بنیادین روانشناختی چن و دیگران (2015) و نوروزگرایی کاستا و مککری (1992) را تکمیل کردند. پس از ترجمه پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان، به منظور تعیین روایی از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و همبستگی با سایر مقیاسهای مذکور استفادهشد. همچنین برای بررسی اعتبار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی پنج راهبرد پرتکردن حواس، گوشهگیری، رویکرد فعالانه، جستجوی حمایت اجتماعی و نادیدهگرفتن را تایید شد. نتایج همبستگی با سایر آزمونها نیز روایی همگرای این پرسشنامه را تایید شد. همچنین تمامی ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی بالای عاملها بود. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان از روایی و اعتبار بسیار خوبی در دانشجویان ایرانی برخوردار است و کارایی لازم برای اندازهگیریراهبردهای رفتاری تنظیم هیجان در پنج بعد مذکور دارد.
The aim of the present study was to investigate the psychometric properties of Kraaij & Garnefski's behavioral emotion regulation questionnaire (BERQ). The present study was a correlational study, and more precisely the validation of the test. The study participants were 291 people (121 male, 170 female) who were studying in 1398-99 academic year at Shiraz University and completed Kraaij & Garnefski's behavioral emotion regulation questionnaire (2019), Garnefski et al.'s cognitive emotion regulation questionnaire (2001), Chen et al.'s Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration Scale (2015) and Costa & McCrae'sNeuroticisim subscale (1992). After translating the BERQ, Confirmatory factor analysis and correlation with other scales were used to determine the validity. Cronbach's alpha method was also used to evaluate the reliability. The results of confirmatory factor analysis confirmed the five factors of Seeking Distraction, Withdrawal, Actively Approaching, Seeking Social Support and Ignoring. The results of correlation with other tests also confirmed the convergent validity of the scale. Also, all Cronbach's alpha coefficients indicated a high internal consistency of the factors. The results show that the BERQ has a very good validity and reliability in Iranian students, and is effective in measuring behavioral emotion regulation in the five dimensions mentioned.