چکیده:
فهم احکام الهی و عمل به آن، علاوه بر اجتهاد در منابع دینی، به «موضوعشناسی» هم نیاز دارد؛ تا آنجا که از موضوعشناسی به عنوان مکمّل و متمّم اجتهاد یاد کردهاند. این امر، بیانگر اهمیت ویژه موضوعشناسی ـ بهخصوص در حوزههای اجتماعی و سیاسی ـ و لزوم بحث و گفتگوی بیشتر، درباره آن است. بر اساس یک پیشنهاد، تمامی مباحث موضوعشناسی در قالب سه بخش «چرایی، چیستی و چگونگی» قابل تنظیم و ساماندهی است؛ چرا که این مباحث، یا ناظر به ضرورت شناخت موضوعات (چرایی) است، یا ماهیت موضوعات (چیستی) را تبیین میکند و یا به بررسی نحوه شناخت (چگونگی) آنها میپردازد. همچنین برای ارتقای این بحث باید تلاش نمود تا دریچهای از سمت «موضوعشناسی» به سوی «موضوعسازی» باز کرد و بحث ساخت و ایجاد موضوعات جدید را در دستور کار قرار داد. در بسیاری از موارد، موضوعشناسی با گونهای از انفعال و اکتفا به وضع موجود همراه است؛ به این معنا که دیگران، موضوع را میسازند و ما باید آن را بشناسیم و حکم شرعیاش را استنباط کنیم، امّا موضوعسازی، یک حرکت فعّال برای مدیریت مسایل اجتماعی است، و امکان ساخت موضوعات جدید و مورد نیاز را برای ما فراهم میآورد. مقاله حاضر با نصبالعین قراردادن روش تحقیق کتابخانهای و در کنار آن، با بهرهگیری از تکنیک بارش فکری (بحث گروهی) به تبیین این موضوع، پرداخته است.
Understanding divine laws and applying them also requires "thematic knowledge" over and above ijtihad in religious sources. The thematic knowledge being a complement to ijtihad shows the special importance of thematic discussions, especially in social and political domains. According to a proposal, all thematic topics can be arranged and organized under three categories such as "why, what and how the subjects are", because these discussions either refer to the necessity of knowing the subjects (why), or explain the nature of the subjects (what) or examine the way through which the subjects can be identified (how). Also, in order to improve this discussion, one should try to start with "thematic knowledge", continue with "thematization" and put the discussion of creation of new topics on the agenda. In many cases, thematic knowledge is associated with a kind of passivity and contentment with the status quo in the sense that others create the issue and we must simply know it and deduce its Shariʿa ruling, but thematization is an active movement to manage social issues inasmuch as it enables us to create new and needed issues for us. This article has explained this issue by using the library research method and brainstorming technique (group discussion).