چکیده:
در سالهای اخیر، تابآوری مالی بهدلیل افزایش بحرانهای موجود به ویژه پاندمی کووید-19 اهمیت زیادی یافته است. هدف از مقاله حاضر مدلسازی مفهومی تابآوری مالی صنعت هتلداری در استان گیلان است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی نظریه داده بنیاد، از طریق تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته با 25 نفر از خبرگان صنعت هتلداری و بهروش نمونهگیری نظری، مدل مفهومی تابآوری مالی صنعت هتلداری در شرایط بحران را طراحی نمود. در این پژوهش، 2027 کد اولیه مستخرج و در نهایت در قالب 111 مفهوم و 43 مقوله فرعی و 18 مقوله اصلی دستهبندی گردید. این مدل در ابعاد ششگانه پدیده محوری (مدیریت درآمد، مدیریت هزینه، سازماندهی مخاطرات)، شرایط علّی (ساختار سیاسی کشور، زیرساختهای صنعت توریسم، اقتصاد کلان کشور)، راهبردها (تقویت نیروی انسانی، تقویت همکاریهای بین نهادی، بازاریابی صنعت توریسم، تأمین مالی بهینه، فناوری نوین)، شرایط زمینهای (بسترهای قانونی، ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشور)، شرایط مداخلهگر (حفظ محیط زیست) و پیامدها (توسعه پایدار کشور، تقویت ظرفیت صنعت توریسم در مواجهه با بحرانها، توسعه صنعت توریسم در کشور) ارائه گردید. نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی را در اختیار فعالان صنعت هتلداری بهمنظور بقاء در شرایط بحران و نیز سیاستگذاران و نظارتکنندگان دولتی برای تدوین مقررات مربوط ارائه مینماید.
In recent years, financial resilience has become significantly more important due to Existing crises, especially the Covid-19 pandemic. The purpose of this paper is to model the concept of financial resilience of the hotel industry in Gilan. In this study, using a qualitative method of grounded theory and through a semi-structured interview technique with 25 experts in the hotel industry, via theoretical sampling method, the conceptual model of financial resilience of the hotel industry is designed in crisis. In this research, 2027 primary codes are extracted and finally classified into 111 concepts, 43 sub-categories and 18 main categories. This model is in the six dimensions of the central phenomenon (revenue management, cost management, risk organization), causal conditions (political structure of the country, tourism industry infrastructure, macroeconomy), strategies (strengthening human resourse, strengthening inter-institutional cooperation, tourism industry marketing, Optimal financing, modern technology), contextual conditions (legal contexts, cultural and social considerations, geographical location and climate of the country), intervention conditions (environmental protection) and consequences (sustainable development of the country, strengthening the capacity of the tourism industry in the face with the crisis, the development of the tourism industry in the country) was presented. The results provide useful information for hotel industry players to survive in crisis, as well as policy makers and government supervisers to develop relevant regulations