چکیده:
عوامل گوناگونی میتوانند ارزیابی خسارت ناشی از نقض استانداردهای حمایتی معاهدات سرمایهگذاری را در داوریهای سرمایهگذاری تحت تأثیر قرار دهند که دستهای از آنها مربوط به دولت میزبان است. این مقاله به مطالعة بحران اقتصادی دولت و همهگیری جهانی، وضعیت اقتصادی سیاسی دولت میزبان سرمایهگذار و تعهدات خارج از معاهدة سرمایهگذاری دولت و نیز تأثیر این عوامل در محاسبة خسارت در دعاوی سرمایهگذاری میپردازد.
بحران اقتصادی دولت در صورتی که منجر به اقداماتی از سوی دولت برای مقابله با بحران شود که اصولاً ناقض تعهدات دولت در معاهدات سرمایهگذاری باشد، میتواند در قالب ضرورت بهعنوان رافع وصف متخلفانة عمل دولت مطرح شود. در بسیاری از معاهدات سرمایهگذاری، شروطی در خصوص اقدامات منعنشدة دولت وجود دارد که موجب شکلگرفتن بحث ارتباط این مقرره با مقررات حقوق بینالملل عرفی در خصوص عوامل رافع وصف متخلفانة عمل دولت میشود. دیوانهای داوری به راهحل روشنی در خصوص نحوة تعامل این دو دسته از مقررات نرسیدهاند.
مسئلة تأثیر وضعیت کلی اقتصادی دولت میزبان و همچنین تعهدات خارج از معاهدة سرمایهگذاری دولت نیز بهعنوان مبانی تعدیل خسارات مطرح شده است. به نظر میرسد در چشمانداز آیندة موضوع مقاله، تحولاتی با توجه به دعاوی احتمالی آینده در راه باشد.
A Number of different elements affect the calculation of compensation arising out of breach of investment treaty standards. A series of these elements address conditions and circumstances of the host State. This article examines the effect of economic crisis and pandemics, political and economic conditions of the host state, and obligations other than those of investment treaties at the damages quantum phase of investment arbitration. If economic crisis prompts the host State to take measures breaching investment treaties' obligations, necessity defense could be raised as one of the circumstances precluding wrongfulness of the act of State. Many investment treaties include provisions on non-precluded measures which raise a debate as to the interaction of these measures and the circumstances precluding wrongfulness in customary international law. Investment arbitration tribunals have not yet reached a clear solution to reconcile these different sets of provisions.Furthermore, attention has been paid to the effect of various factors such as economic situation of the host State as well as non-investment treaty obligations of the host State on the calculation of compensation in recent years. given the possible future investment disputes, there is a prospect for developments in the practice of the tribunals on issues discussed herein.
خلاصه ماشینی:
ميتوانند خسارت ارزيابيشده را تحت تأثير قرار دهند: ميتوان دسته اي از وضعيت ها و شرايط مربوط به دولت ميزبان را شناسايي کرد که دولت براي کاهش ميزان خسارت مطالبه شده از سوي سرمايه گذار ميتواند به آن ها استناد کند؛ شرايطي چون بحران اقتصادي دولت يا شرايط همه گيري جهاني بيماريها، شرايط عمومي اقتصادي دولت ، و نيز روبه روبودن دولت ميزبان با تعهدات بين المللي غير از تعهدات مندرج در معاهدات سرمايه گذاري.
تأثير بحران اقتصادي دولت بر ارزيابي خسارت ازجمله موضوعاتي که ديوان هاي داوري در مورد آن نتوانسته اند به پاسخ واحد و قاطعي برسند مسئلۀ جبران خسارت در موردي است که دولت در دعاوي ناشي از معاهدات سرمايه گذاري ميتواند ضرورت را اثبات کند.
Kulick, Andreas, Global Public Interest in International Investment Law, Cambridge University Press, 2012, p.
اگرچه تا کنون در چارچوب معاهدات سرمايه گذاري رأيي در اين خصوص صادر نشده تا رويکرد ديوان هاي داوري به نحوة تأثير اقدامات اضطراري دولت ها براي مقابله با همه گيريها در احراز مسئوليت و ارزيابي خسارات نقض معاهده در بوتۀ آزمايش قرار گيرد، مطالعۀ مختصر امکان يا عدم امکان استناد به ضرورت از سوي دولت ها در اين فرض ، چالش هاي پيش روي نظام داوري سرمايه گذاري را در اين باره آشکار خواهد کرد.
De Brabandere, Eric, Investment Treaty Arbitration as Public International Law: Procedural Aspects and Implications, Cambridge University Press, 2014, p.
7. De Brabandere, Eric, Investment Treaty Arbitration as Public International Law: Procedural Aspects and Implications, Csmbridge University Press, 2014.
), Human Rights in International Investment Law and Arbitration, Oxford University Press, 2009.
), Human Rights in International Investment Law and Arbitration, Oxford University Press, 2009.