چکیده:
رابرت اشتنبرگ روانشناس آمریکایی در سال 1987 نظریه مثلث عشق را مطرح کرد. او در این نظریه معتقد است اگر در رابطهای سالم سه مولفهی صمیمیت، عق و تعهد به طور مساوی جمع شود عشق متعالی و پایدار شکل میگیرد؛ امّا به ندرت این حالت رخ میدهد. رمان شوهر آهوخانم نوشتهی علیمحمد افغانی، یکی از گزینههای ادبی، برای بررسی نظریهی روانشناسانهی مثلث عشق اشتنبرگ است. در این رمان، اگرچه محور داستان بر حول شخصیت سیدمیران میچرخد امّا واقعیت این است که در این اثر، آهو مهمترین شخصیت و قهرمان داستان است و جریانات و حوادث رمان و دیگر شخصیتها در سایهی وجود او رنگ و معنا مییابد. در واقع نویسنده از زاویهی دید احساسی و عاطفی آهو به عنوان مادر و همسر، داستان را روایت میکند و از منظر او سه مولفهی مثلث اشتنبرگ را در برشهای میانی رمان و عشق متعالی را در بخشپایانی به نمایش میگذارد. این پژوهش در یک گفتار و دو مقدمه در پاسخ به این سوال پژوهش که آیا در این رمان طبق نظریهی مثلث عشق اشتنبرگ انواع حالتهای هفتگانه عشق ترسیم شدهاست؟ بهشیوهای توصیفی- تحلیلی به این نتیجه میرسد که عشق جسمانی محض و وجود تک مولفهی صمیمیت یا عشق و وجود تنها دو مولفهی صمیمیت و اشتیاق رابطهای زودگذر و ناپایدار را رقم میزند؛ مانند وقایعی که در رابطهی سیدمیران و آهو و هما در اوایل و اواسط داستان اتفاق میافتد و امّا وجود سه مولفهی صمیمیت، اشتیاق و تعهد بین سیدمیران و آهو در بخش پایانی، رابطهای متعالی را شکل میدهد.
The novel "Husband of Ahokhanam" written by Ali-Mohammed Afghani is one
of the literary options for examining the psychological theory of Stenberg's
triangle of love. In this novel, although the axis of the story revolves around the
character of Seyedmiran, the fact is that in this work, the deer is the most
important character and hero of the story, and the events and events of the novel
and other characters are colored in the shadow of his existence. It makes sense.
In fact, the author narrates the story from the emotional and emotional point of
view of the deer as a mother and wife, and from her point of view, the three
components of the Stenberg triangle in the middle sections of the novel and
transcendental love in the final section. shows This research is in one speech and
two introductions in response to the research question that according to the
theory of Stenberg's triangle of love, seven types of love states have been drawn
in this novel? In a descriptive-analytical way, it comes to the conclusion that
pure physical love and the existence of a single component of intimacy or love
and the existence of only two components of intimacy and passion make a
fleeting and unstable relationship; Like the events that happen in the relationship
between Seyed Miran and Aho and Homa in the beginning and middle of the
story, but the existence of three components of intimacy, passion and
commitment between Seyed Miran and Aho in the final part forms a sublime
relationship
خلاصه ماشینی:
این پژوهش در یک گفتار و دو مقدمه در پاسخ به این سؤال پژوهش که آیا در این رمان طبق نظریهی مثلث عشق اشتنبرگ انواع حالتهای هفتگانه عشق ترسیم شدهاست؟ بهشیوهای توصیفی- تحلیلی به این نتیجه میرسد که عشقِ جسمانی محض و وجود تک مؤلفهی صمیمیت یا عشق و وجود تنها دو مؤلفهی صمیمیت و اشتیاق رابطهای زودگذر و ناپایدار را رقم میزند؛ مانند وقایعی که در رابطهی سیدمیران و آهو و هما در اوایل و اواسط داستان اتفاق میاُفتد و امّا وجود سه مؤلفهی صمیمیت، اشتیاق و تعهد بین سیدمیران و آهو در بخش پایانی، رابطهای متعالی را شکل میدهد.
آتش جوانی و سوداها و هوسها در وجودم خاکستر شدهاست» ( همان: 168) و در ادامه بههم فرصت فکر کردن میدهند: « تاچند دقیقه هیچ کدام قادر به حرف زدن نبودند، سکوتی که گویاتر از هر رمز و رازی بود میان آن دو پیدا شدهبود که چون گردههای گل، شکوفههای بهاری خیال را بارور میکرد» ( همان: 159) طبق نظریهی مثلث عشق اشتنبرگ، «وجود مؤلفهی صمیمیت شکلگیری کیفیت بهتر زندگی زناشویی را سبب میشود؛ زیرا آنان از این طریق، هم میتوانند راهحلی برای مسائل خود پیدا کنند و هم از صحبتکردن با یکدیگر لذّت ببرند» لحظهای که سیدمیران در جدال لفظی با آهو است، صمیمانه اعتراف میکند: « نه راه پس دارم و نه راه پیش، به انتهای بنبستی که سه ماه و نیم است در آن افتادهام، رسیدهام».