چکیده:
کودک در طی روز بخش زیادی از وقت خود را در فضاهای داخلی مدرسه گذرانده و به فعالیتهای غیر فیزیکی مشغول است؛ بنابراین سهم زیادی از فعالیتهای بدنی و بازیهای جسمی وی در حیاط مدرسه اتفاق میافتد. اگر حیاط بستر مناسبی برای شکلگیری فعالیتهای بدنی فراهم نکند، سهم بازی و تحرک جسمی کودکان کاهش مییابد؛ که این کمبود فعالیت جسمی مضراتی برای سلامت کودکان به همراه خواهد داشت. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای کالبدی حیاط مدرسه بر فعالیت فیزیکی کودکان است. این پژوهش از نوع کمی- کیفی است که با استفاده از پرسشنامه به سنجش دیدگاه کودکان در مورد ویژگیهای حیاط مدرسه پرداخته است. جامعه آماری مورد بررسی، کودکان ۸ تا 12 سالهی شهر تهران بودهاند. نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای انجام شده است و در حوزههای انتخابشده تعداد ۱۲۰ کودک به صورت داوطلبانه در نظرسنجی شرکت نمودهاند. برای گردآوری دادهها در گروه سنی کودکان از پرسشنامه محققساخته ویژهی کودک استفاده شده است. پس از جمعآوری دادهها، اهمیت هر کدام از معیارها با استفاده از آزمون تی تعیین و سپس مؤلفهها رتبهبندی شدند. در رتبهبندی ریزعاملهای محیطی مؤثر بر فعالیت فیزیکی، معیار «نور» با بیشترین مقدار میانگین نسبت به سایر معیارها در اولویت قرار دارد. پس از آن به ترتیب معیارهای خوانایی، ایمنی کفسازی، تنوع شکل و ایمنی زمینبازی بر میزان فعالیت فیزیکی کودکان در حیاط مدرسه تأثیرگذارند. فضاهای جمعی در رتبههای بعدی قرار گرفته و فعالیت گروهی آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است. پس از تعیین نقش و اهمیت محیط بر فعالیت کودکان، بر اساس تحلیل عاملی، سه عامل استخراج شد. این عوامل محیطی که بر فعالیت بدنی تأثیر میگذارد عبارتاند از: "جذابیت محیط"، "اجتماعپذیری محیط" و "بازیسازی محیط". توجه به هر یک از این عوامل در فرایند طراحی فضاهای باز در مدارس میتواند فعالیت و سلامت کودکان را بهبود بخشد.
Physical activity is one of the essential factors for children's health. During the day, the child spends much of his time indoors at school and in the classroom. In the meantime, a large part of his physical activity takes place in the school yard. If the yard does not provide a suitable platform for the formation of games and physical activities, the share of activities and physical activity of children will decrease; Lack of physical activity is also harmful to children's health. The aim of this study was to investigate the effect of physical characteristics of the school yard on children's physical activity. This is a quantitative-qualitative research that uses a questionnaire to assess children's viewpoints about the characteristics of the school yard. The statistical population of the study was children aged 8 to 11 years old in Tehran. Sampling was done in a multi-stage cluster sampling, and 120 selected children participated voluntarily in the selected areas. After collecting data, the importance of each factor was determined using t-test and then the factors were ranked. In the ranking of environmental microfactors affecting the physical activity of the "light" factor with the highest average value is prioritized over other factors. Readability, floor safety, shape diversity, and playground safety all affect children's physical activity in the schoolyard, respectively. Collective spaces rank lower and group activity ranks last. After determining the role and importance of the environment on children's activities, based on factor analysis, three factors were extracted. These environmental factors affecting on physical activity include: "Environmental Charm", " Sociable spaces" and "Creating play". If the schoolyard has these three characteristics, it will make the children more attractive and eager to spend time there.