چکیده:
پردیس دانشگاهی علاوه بر کارکرد اصلی خود به عنوان یک نهاد آموزشی- تحقیقاتی، تعاملات اجتماعی بین افراد را به دلیل نقش مهم آن در تقویت روابط مشارکتی که در نتیجه امکان گفتگوی آزاد شکل میگیرد، ترویج مینماید. در این میان براساس مطالعات پیشین به نظر میرسد بهرهگیری از قابلیتهای طبیعت میتواند در کیفیت حضور افراد در یک بستر اجتماعی نقش داشته و این نقش را میتوان در بررسی اثرات متقابل طبیعت و محیط مصنوع جستجو نمود. از این رو پژوهش حاضر در پی آن است که ضمن تعریف مفهوم گفتگومداری در فرآیند رفتارهای تعاملی، به شاخصها و راهبردهایی متاثر از حضور و تعامل با طبیعت دست یابد که ضامن برقراری فرآیند گفتگو با هدف تقویت سطح مشارکتپذیری کاربران در این مجموعهها باشد. رویکرد پژوهش حاضر از نوع ترکیبی کیفی- کمی و روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. در تحقیق حاضر تبیین ابعاد موثر بر اساس استدلال منطقی دادههای حاصل از مرحله مطالعات کتابخانهای انجام گرفت و جهت تایید روابط و آزمون فرضیات، دادههای مرحله میدانی مستخرج از پرسشنامه محققساخته کاربران متخصص معمار در شهرستان لاهیجان میباشد. جهت تجزیه و تحلیل نظر متخصصان نیز از نرمافزار PLS بهره گرفته شده است. براساس یافتههای پژوهش معناداری رابطه قابلیتهای حضورپذیری در طبیعت در سه معیار بهبود سلامتی روانی، فیزیکی و اجتماعی با افزایش سطح گفتگومداری مورد تایید قرار گرفت. بهطور کلی این مطالعه نشان میدهد که کیفیت، نحوه توزیع و مکانیابی محدودههای مرتبط با بستر طبیعی، از جنبههای مهمی است که به دلیل نقش حیاتی بر معیارهای گفتگومداری در راستای مشارکتپذیری در فرآیند یادگیری بین دانشجویان در طراحی پردیسهای دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد.
In addition to its main function as an education-research institute, the university campus promotes social interactions between individuals due to its important role in strengthening participative relationships created during free dialogues. According to previous studies, it seems that natural capabilities can enhance the quality of individuals present in a social platform, and this role can be found in the mutual effects of nature and the built environment. Hence, the present study aims to find some indicators and strategies influenced by the presence in and interaction with nature while defining the concept of dialogue orientation in engagement behaviors to ensure the dialogue process and improve the participation of users in such processes. The research approach is mixed qualitative-quantitative and the research method is descriptive-analytical. In this study, the effective dimensions were determined based on the logical argument of data obtained from library studies. To confirm the equations and test hypotheses, the data of the field phase were extracted from the researcher-made questionnaire filled out by the users who are architects in Lahijan County. The comments expressed by experts were analyzed through pls software. According to the obtained results, a significant nexus exists between attendability potentials within three criteria of improved mental, physical, and social health, and increased dialogue-orientation level. In general, this study shows that quality, distribution, and location of natural habitat-associated areas are substantial aspects that must receive great attention due to their vital roles in dialogue-orientation criteria regarding students' engagement in the learning process of designing university campuses.