چکیده:
شهر مراغه به دلیل داشتن پتانسیل بالا قابلیت گردشگری خوبی را داراست که با شناخت مزیتها و محدودیتهای گردشگری آن، میتوان برنامهریزی خوبی را برای دستیابی به گردشگری پایدار، انجام داد. گردشگری پایدار به دلیل پتانسیل بالای اشتغالزایی میتواند موجب بهبود روند بیکاری جوانان این شهر باشد برای این منظور با استفاده از روش دلفی کلاسیک نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود در گردشگری شهرستان مراغه با استفاده از نظرات همه نخبگان گردشگری شهر که در مجموع30 نفر بودند، بررسی شد. نتایج براساس تحلیل سوات با استفاده از جدول ماتریس تحلیل شاخصهای اولویت، اهمیت و اجماع بیانگر این موضوع میباشد که وجود آثار تاریخی و باستانی غنی در شهر مراغه و پتانسیل قوی برای سرمایهگذاری در زمینه گردشگری مهمترین نقاط قوت و مولفهی آداب و رسوم فرهنگی، به عنوان کم اهمیتترین آنها در توسعه گردشگری منطقه مراغه محسوب میشود. همچنین عناصر نامناسب بودن زیرساختهای محیطی و عدم حضور گردشگر کافی از مهمترین نقاط ضعف و در مقابل مولفهی قرارگرفتن شهرستان در مسیر استانهای آذربایجان غربی و کردستان از سمت غرب به سمت مرکز کشور و بالعکس کم اهمیتترین نقاط ضعف در توسعه گردشگری محسوب میشوند. در کنار اینها پیشینه غنی این شهر به عنوان بهترین فرصت برای جذب گردشگر میباشد. با توجه به استراتژیهای مطرحشده در مورد گردشگری شهرستان مراغه میتوان به استراتژی رقابتی/ تهاجمی (SO) تاکید بیشتری داشت؛ زیرا موقعیت طبیعی شهرستان وتوسعه اکوتوریسم و ژئوتوریسم و آثار ثبتشده تاریخی بسیار در شهرستان موید این موضوع است که بتوان بیشتر در این استراتژی توجه کرد. هرچند این موقعیت طبیعی و یا پتانسیلهای موجود در زیر ساختهای ورزشی در راستای برگزاری مسابقات ورزشی میتواند تا حدودی توجه به استراتژی تنوع (ST) را هم در نظر آورد.
Because Maragheh City has good tourism potential, perfect planning can be done to achieve sustainable tourism by identifying tourism advantages and limitations. Due to its high job-creation potential, sustainable tourism can alleviate the unemployment rate among young people. For this purpose, the classic Delphi method was used to examine strengths and weaknesses, opportunities, and threats existing in tourism of Maragheh City based on comments given by city tourism experts (N=30). According to the results of a SWOT analysis using a matrix table of analyzing priority, importance, and consensus indices, precious historical and ancient monuments in Maragheh and its strong potential for tourism investment are the most substantial strengths of this area, while cultural traditions and rituals are considered as the least important factors in developing tourism of Maragheh region. Moreover, the element of improper element of environmental infrastructures and the lack of a large number of tourists are the most significant weaknesses, while the location of the county in the route of Western Azerbaijan and Kurdistan from the west to the center direction of the country and vice versa is the least important weakness in tourism development. In addition, this city's rich background and history are the best tourist attraction opportunity. According to strategies proposed for tourism in Maragheh County, competitive/offensive strategy (SO) can be more emphasized because the natural position of the county and development of ecotourism and Geotourism, and numerous registered historical monuments and monuments in the county indicate that this strategy can be more considered. However, this natural position and or potential available in sports infrastructures for holding matches point that diversification strategy (ST) can also be taken into account.