چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مکتب تاریخ نگاری قرآنی است.با توجه به اینکه قرآن کریم مهم ترین منبع برای دست یابی تحولات جامعه ی بشری است و این تحولات نقش اساسی در تربیت و هدایت انسان دارد،لذا پرداختن به موضوع ضرورت دارد.پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.نتایج پژوهش نشان داد دقت و تامل در وقایع تاریخی و تاریخ نگاری مهم ترین دستاورد قرآن کریم برای جوامع بشری محسوب می شود. هم چنین در بررسی ویژگی های تاریخ نگاری قرآنی،می توان آن را به دو دسته محتوایی و روشی تقسیم کرد.
خلاصه ماشینی:
پیداست که هر قومی احوالی داشته ، و حوادثی از سر گذرانده که «تاریخ » 9 اوست ، اما بسیاری از اقوام ، به سبب فقدان انگیزه و هدف و اعتقاد به فواید تاریخ ، و سرانجام به سبب فقدان تاریخ نگری یا شعور تاریخی، لزوم حفظ و ثبت و نقل تاریخ خود را احساس نمیکردند؛ چنان که انگیزه ها و اهدافی که مسلمانان برای این کار داشتند و مهم ترین عامل ظهور و گسترش تاریخ نگاری در دورة اسلامی بود، میان عرب حجاز پیش از اسلام وجود نداشت یا فقط به آن اندازه بود که به نقل شفاهی افتخارات مبالغه آمیز و مشحون از افسانه های قومی میدان دهد.
ویژگی ها و روش های تاریخ نگاری قرآنی برخی مولفین در بررسی ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی آن را به دو دسته محتوایی و روشی تقسیم کرده اند: 14 ١١ مجید کافی، تاریخ در قرآن ،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، قم ، چاپ اول ،٩٦،ص ١٩ ١٢ مجید کافی، تاریخ در قرآن ،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، قم ، چاپ اول ،٩٦،ص ٢٥ ١٣ یعقوب جعفری، بینش تاریخی قرآن ، نشر فرهنگ اسلامی،١٣٦٦،ص ٤٩ ١٤ محمدحسین دانشکیا، نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن ، نشر معارف ، قم ، ١٣٩٣، ص ٥٧ 91 ویژگیهای محتوایی تاریخ قرآن ، تاریخ اسلامی: اگر قائل شویم تفسیر جهان خلقت ، علم اسلامی است ؛ این علم وقتی فراهم میشودکه با دین مورد بررسی قرار گیردو در چنین جایی "طبیعت "، "خلقت " تلقی می شود.