چکیده:
هدف این پژوهش، فهم دیدگاه کارشناسان در مورد روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است. دلیل اصلی توجه به این امر، استراتژیک بودن ژانر پویانمایی برای کودکان است؛ ژانری که میتواند بهعنوان جزئی از فرآیند رشد کودک و وسیله نهادینه شدن انواع مفاهیم اجتماعی و فرهنگی موردنیاز وی در طول زمان رشد بهحساب آید. از این رو مفاهیم منتقله و روشهای نهادینه شدن صحیح مفاهیم، برای استفاده از این ابزار در فرایند رشد کودک، اهمیت خواهد داشت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده و از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان، اطلاعات و داده ها جمع آوری گردیده است. همچنین، از روش مقایسه دائمی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. بهمنظور همگرایی مصاحبهها و نیز نگاه عملی به موضوع، تأکید در مصاحبهها بر نمونهای ایرانی از تولیدات مرکز صبا با نام «پهلوانان» بود؛ که به داستانهایی از زندگی پوریای ولی بهعنوان یک اسطوره ایرانی میپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که : «ساخت مفهوم توسط کودک بهجای انتقال آن» ، «تقویت بازارهای جانبی (ایجادپیوست فرهنگی) بهعنوان تحکیم کننده انتقال مفاهیم»، «تولید پویانماییهای صامت(بدون دیالوگ)»، «الگو پروری»،«توجه انتقال مفاهیم بر اساس مقتضای سنی کودک»، «انتقال مفاهیم در حاشیه بهجای متن پیام»،«استفاده از روش یادگیری پنهان»،« اصالت داستان زیبا و متناسب با مفهوم در نوشتن فیلمنامه»، از مهم ترین روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان مي دهد که : «ساخت مفهوم توسط کودک به جاي انتقال آن »، «تقويت بازارهاي جانبي (ايجادپيوست فرهنگي) به عنوان تحکيم کننـده انتقـال مفاهيم »، «توليد پويانماييهاي صامت (بدون ديالوگ )»، «الگو پروري»، «توجه انتقال مفـاهيم بـر اسـاس مقتضاي سني کودک»، استفاده از روش يادگيري پنهان »، «اصالت داستان زيبـا و متناسـب بـا مفهـوم در نوشتن فيلم نامه »، از مهم ترين روش هاي انتقال مفاهيم فرهنگي و اجتماعي از طريق پويانمايي است .
پيشينه پژوهش نتايج بررسي هاي مختلف نشان مي دهد سه ويژگي ساده ، پرهيجان و آرامش بخش بـودن ، سـه شاخصه مهم براي پويانمايي کودکان است همچنـين توجـه بـه روانشناسـي کودکـان و نيـز اثـرات مخــرب پويانمــاييهــاي نامناســب و خشــن در کودکــان مــورد تاکيــد قــرار گرفتــه اســت (بشردوست ،١٣٨٧) درپژوهشي ديگر روزي طلب (١٣٩١) براساس پاردايم انتقادي سعي دارد به به بررسي انواع خشونت ، خشونت رسانه اي ، بازنمايي خشونت در سينما و بالأخره نمايش خشونت در شخصيت هاي انيميشن بپردازد از طرفي ديگرصمدي (١٣٩١) به طـور کلـي تماشـاي انيميشـن هـاي ١٨٨ سال سي و يک ام | شماره پنجاه و هشت | بهار ١٤٠٢ مذهبي ، عامل تقويت رفتار ديني گروه مخاطب مي داند و در اين بين ، به جنسيت و پيشينه دين داري نوجوانان در اين امر تأثيرگذار دانسته است .