چکیده:
مقالة حاضر با تمرکز بر جنبش مردمی جمعآوری اعانه برایتاسیس بانک ملی پس از انقلاب مشروطه، کارزار زنان در این بسیجگری را بررسی کرده است. پرسش محوری دربارة چگونگی فرایند بسیج زنان برای تاسیس بانک ملی است. رهیافت کلی پژوهش جامعهشناسی تاریخی است که با استناد به مدل بسیج تیلی میسر شده است. در گام نخست، مفاهیم و متغیرهای نظریة تیلی معرفی و تعریف شده است و در گام بعد و با ارجاع به متون تاریخی، اعم از کتب، مطبوعات و نیز متون و مکتوبات زننوشته به روش تحلیل اسنادی، مصادیق روشنی از مولفههای کارزار زنان در جمعآوری اعانه برایتاسیس بانک ملی ارائه شده است. منافع گروههای زنان در قالب انگیزههای استقلالطلبانه ملی و قطع وابستگی به دول استعماری خارجی در شکل تاسیس نهاد مدرن و مستقل مالی، سازمان؛ مشتمل بر انجمنها، هیئتها و گردهماییهای زنانه و بسیج منابع فایدهمندانه و هنجاری در تحلیل چگونگی فرایند بسیج معرفی و تحلیل و در نهایت پژوهش به توضیح فرصتها و تهدیدات و نیز نوع بسیج در این خصوص میپردازد. گردآوری دادههای معتبر و البته بیسابقه از عاملیت زنان در تاریخ معاصر ایران از جمله نوآوریهای این پژوهش است. کارزار زنان برای تاسیس بانک ملی نشان از سطح بالای آگاهیشان از ماوقع سیاسی-اجتماعی روز، توان بسیجگری و نیز عاملیت ایشان در کنشهای جمعی دارد که تاریخ معاصر ایران بسیار به خود دیده است.
This article examines the women’s campaign in this mobilization, concentrating on the popular fundraising campaign to establish the Meli Bank following the Constitutional Revolution. Regarding the historical sociology approach, the research is founded on the resource mobilization theory of Charles Tilly.Therefore, in the first stage, the concepts and variables of Tilly’s theory are introduced, and then they are defined with reference to historical texts, such as books, the press, and women’s texts and writings. Methodologically, the study employs document analysis to provide concrete examples of the women’s fundraising campaign for the establishment of Bank Meli.The interest of women’sorganizations in the form of national independence motivations that confronts the politics of foreign colonial states is explained. Women’s associations, meetings, and the mobilization of utilitarian ornormative resources are discussed. The research concludes with an explanation of the opportunities and threats, as well as the form of mobilization.The collection of reliable and unprecedented data on women’s agency is one of the research’s innovations. The women’s campaign to establish Bank Meli demonstrates their acute awareness of thecontemporarysociopolitical climate, their capacity to mobilize, and their agency in collective actions, which is a recurring theme in modern Iranian history.