چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رشدیافتگی بر اساس نظریۀ خودتعیینگری با سبک مدیریت تعارض در مدیران مدارس زن و مرد خراسان رضوی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 شامل 37 مدیر در مدارس ابتدایی پسرانه و 37 مدیر در مدارس ابتدایی دخترانه مجموعاً 74 نفر بودند که بهروش تمامشماری همۀ حجم جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود و سطح رشدیافتگی مدیران با پرسشنامه نیازهای اساسی روانی BPNS -W (دسی و همکاران، 2001) و سبکهای مدیریت تعارض با پرسشنامه رابینز(1991) اندازهگیری شد. روایی ابزارها از نوع صوری و محتوایی بود و مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/90 و 0/81 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون همبستگی پیرسون با بهکارگیری نرمافزارSPSS نسخه 21 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میان رشدیافتگی مدیران و نیز هر یک از سه مؤلفه آن رابطه وجود دارد و هرچه میزان رشدیافتگی مدیران زن بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبک رقابت، سبک اجتناب و سبک مدارا در مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود. رابطه معناداری میان رشدیافتگی و سایر سبکهای مدیریت تعارض وجود نداشت. همچنین میان رشدیافتگی و همۀ سبکهای مدیریت تعارض در مردان رابطۀ معنادار وجود داشت، بهطوریکه هرچه میزان رشدیافتگی مدیران بالاتر باشد، میزان استفاده آنان از سبکهای مدیریت تعارض بیشتر خواهد بود.
This study aimed to investigate the relationship between primary school principals’ development based on self-determination theory and their conflict management styles. The population of the study was comprised of primary school principals in Sabzevar (Razavi Khorasan Province) in 2016-17 school year. These principals included 37 males and 37 females all of whom participated in the study based on total population sampling. The research instruments included Basic Psychological Need Satisfaction at Work Scale (Deci et al., 2001) and Conflict Management Technique Scale (Robbins, 1991). The content and face validity of the instruments was confirmed by experts and their reliability was calculated to be 0.90 and 0.81 respectively by the use of Cronbach’s alpha. Descriptive and inferential statistics including the Pearson correlation was used to analyze the data. The results demonstrated that there was a significant relationship between school principals’ development and conflict management styles. More specifically, the higher the female principals’ development, the higher their use of competing, avoiding, and compromising management styles. Nonetheless, there was no a significant relationship between female principals’ development and other conflict management styles. In addition, there was a significant relationship between male principals’ development and all conflict management styles. The higher the male principals’ development, the more frequent their use of the conflict management styles.