چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی میزان استفاده از فضای مجازی بر اساس متغیرهای تعاملات اجتماعی و فرهنگی اعضای خانواده بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان ساکن در محلات منتخب شهر رشت در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 378 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطهای معنادار میان میزان استفاده از فضای مجازی و تعاملات اعضای خانواده وجود دارد و مقدار ضریب همبستگی(R) میان متغیرها 0/532 است که نشان میدهد میان متغیرهای پیشبین و متغیر ملاک تحقیق (تعاملات اعضای خانواده) همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد. اما مقدار ضریب تعدیل شده(R2) که برابر با 0/283 است، نشان میدهد که 28/3 درصد از کل تغییرات تعاملات اعضای خانواده وابسته به متغیر مستقل تحقیق یعنی، استفاده از فضای مجازی است.
The purpose of this study was to predict the use of cyberspace based on the social and cultural interactions of family members. This study had a descriptive-correlational design. The statistical population of the study was comprised of 21,000 married citizens living in Rasht in 2019. The research sample consisted of 378 individuals who were selected through Cochran's formula and random cluster sampling method. The instrument included a researcher-made questionnaire. Descriptive and inferential statistical methods including Pearson correlation, multiple regression and path analysis were used to analyze the data. The results showed that there was a significant relationship between the use of cyberspace and family members' interactions. The value of correlation coefficient (R) between variables was 0.532 which shows a relatively strong association between the set of independent variables and the dependent variable (family members’ interactions). Nevertheless, the value of the adjusted coefficient (R2), which is equal to 0.283, shows that 28.3% of the total changes in family members' interactions depend on the independent variable, i.e., the use of cyberspace.
خلاصه ماشینی:
يکي از اصلي ترين نگرانيها در مورد استفاده از سايتهاي شبکه هاي اجتماعي اين است که هرچه افراد بيشــتر وقت خود را صرف برقراري ارتباط آنلاين و انجــام دادن کارهاي روزمره خود در فضاي مجازي مي کنند، ممکن اســت زمان کمتري را براي تعامل با يکديگــر در دنياي فيزيکي صرف کنند (گيدنز، ١٣٩٥).
Bauman e شمارة ٣ ̈e شمارة پياپي ٥٢ ̈e سال هجدهم ̈e پاييز ١٤٠٠ 138 شــبکه هاي اجتماعي در خانوارها اين اســت که مردم "زمان کيفي کمتري " را با خانواده و دوستانشان مي گذرانند (خالد١، ٢٠١٧).
Lopez & Cuarteros e شمارة ٣ ̈e شمارة پياپي ٥٢ ̈e سال هجدهم ̈e پاييز ١٤٠٠ 140 که گسترش ارتباطات با عدم مديريت جديد روابط اجتماعي همراه است و اين نوعي اضافه بار ارتباطي اســت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه اول : ســهم هر يک از مؤلفه هاي تعاملات اقتصادي در پيش بيني ميزان اســتفاده از فضاي مجازي خانواده ها متفاوت است .
فرضيه سوم : ســهم هر يک از مؤلفه هاي تعاملات اجتماعي در پيش بيني ميزان استفاده از فضاي مجازي خانواده ها متفاوت است .
اين پژوهش با هدف بررســي ميزان تأثير اســتفاده از فضاي مجازي بر تعاملات اعضاي خانواده (مطالعه موردي : خانواده هاي رشت ) انجام شده است .
The effect of social media on family relationships.
Connected: Social media use and quality family time.
The state of family research and social media.
Exploring the effects of social media on interpersonal communication among family members.