چکیده:
در دنیای امروز، به دلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. گوش دادن عمیق و خوب از اساسیترین عوامل ارتباط در برقراری روابط انسانی است که بسیاری از مشکلات سازمانی و عصبانیتها با خوب گوش دادن به درد دلها و مشکلات افراد حل میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شنود مؤثر بر مهارتهای ارتباطی بین فردی کارکنان شرکت انتخاب سرویس حامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 220 نفر از کارکنان بود که از این تعداد 136 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و هر 136 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه شنود مؤثر مقیمی، با 40 سؤال و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده، با 19 سؤال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 75/0 و 73/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری و محتوایی تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شنود مؤثر و مهارتهای ارتباطی بین فردی رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P<). بین نظرات کارکنان در مورد شنود مؤثر برحسب سمت شغلی تفاوت معنیدار وجود دارد و همچنین بین نظرات کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی برحسب سن تفاوت معنیدار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of effective listening on the interpersonal communication skills of the employees of the Entekhab service industrial group. The research method is descriptive-survey. The statistical population consisted of 220 employees, of which 136 people were selected as a statistical sample through stratified random sampling in proportion to the volume and all 136 people answered the questionnaires. Measurement instruments included Moghimi Effective Listening Questionnaire with 40 questions and Monjemi Zadeh Interpersonal Communication Skills Questionnaire with 19 questions, whose Cronbach's alpha coefficient was 0.75 and 0.73, respectively. The validity of the questionnaires was confirmed through face and content validity. Data were analyzed at two levels of descriptive statistics (frequency distribution, percentage, mean, standard deviation and variance) and inferential statistics (Pearson correlation test, multivariate analysis of variance and Tukey post hoc test). Findings showed that there is a significant relationship between effective listening and interpersonal communication skills (P <0.01). There is a significant difference between employees 'opinions about effective listening in terms of job position and also between employees' opinions about interpersonal communication skills according to age.