چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران و اولویتبندی آنها است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش ، توصیفی است. حجم جامعه مورد مطالعه، 30 نفر میباشد که جهت اطمینان، حجم نمونه 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که در یک مطالعه مقدماتی، روایی و پایایی این پرسشنامهها تأیید شد. دادهپردازی با استفاده از نرمافزار اِس پی اِس اِس و اکسپرت چویس انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد تصمیمگیریهای راهبردی مالی در شرکت ملی گاز ایران، تحت تأثیر عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری هستند و با یکدیگر رابطه دارند. اولویتبندی ابعاد و مؤلفهها نیز با استفاده از فن فرآیند تحلیل شبکهای انجام شد. نتایج نشان داد که در بین هر یک از عوامل سرآمدی عملکرد فرآیندها و خدمات، عوامل سازمانی، عوامل فردی و مدیریت خطر و سرمایهگذاری به ترتیب، فعالیت اجتماعی و قانونی، عوامل زمینهای (محیطی)، عقلانیت ایستا و محیط زیست، بیشترین تأثیر را بر تصمیمگیریهای راهبردی مالی مدیران دارند. از بین همه زیرمعیارها در چهار معیار فوق، فعالیت اجتماعی و قانونی، رتبه اول و آمادگی شناختی، رتبه آخر را به دست آورده است.
The aim of the research was to identify the cognitive factors affecting managers' financial strategic decisions and to prioritize these factors. This research is based on the practical purpose, in terms of its nature and descriptive method, and it is cross-sectional in terms of time. In this research, the sample size is 30 people, the tools used in this research are questionnaire and data processing using SPSS and Expert Choice software. Qualitative analysis showed that financial strategic decisions are influenced and related to the factors of process and service performance excellence, organizational factors, individual factors and risk management and investment. Fuzzy and prioritization of the identified dimensions and components was done using the technique of network analysis process and the results showed that among the efficiency factors of processes and services, organizational factors, individual factors and risk management and investment, respectively social and legal activity , contextual factors, static rationality and the environment have the greatest impact on managers' financial strategic decisions. Among all the sub-criteria ranked in the above four criteria, social and legal activity has obtained the first rank and cognitive preparation has obtained the last rank.