چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی چالشهای پیش روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو با رویکرد کسب مزیت رقابتی در شرکت سایپا میباشد. برای شناسایی این چالشهای از مدل حسینی (1390) به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارشناسان و خبرگان صنعتی و دانشگاهی و گروه خودروسازی سایپا میباشد با توجه به اینکه تعداد عاملهای شناسایی شده 29 شاخص میباشد، در مجموع 116 نفر مورد نیاز است. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته چالشهای واردات خودرو و پرسشنامه استاندارد کسب مزیت رقابتی حسینی (1390) استفاده شد. برای شناسایی چالشهای پیش روی صنعت خودروسازی ایران از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و جهت اولویت بندی چالشها از آزمون فریدمن با نرم افزارهای SPSS و SMART PLS، استفاده شده است. نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد از 29 علل اولیه شناسایی شده شناسایی چالشهای پیش روی صنعت خودروسازی ایران، 26 عامل شناسایی و در شش دسته چالش همکاری و یادگیری فناوری، چالش قدرت رقابتی، چالش رشد و توسعه، چالش سیاست گذاری در شرکت، چالش رفتار مشتری، چالش خدمات به مشتری تقسیم بندی شدن، همچنین نتیجه آزمون نرم افزار PLS نشان داد که چالشهای واردات بر کسب مزیت رقابتی رابطه دارد. از سوی دیگر، با توجه به آزمون فریدمن چالش همکاری و یادگیری فناوری بیشترین و چالش خدمات به مشتری کمترین تاثیر را بر روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو دارد.
The general purpose of the current research is to identify the challenges facing the Iranian automobile industry in the conditions of the liberalization of automobile imports with the approach of gaining a competitive advantage in Saipa Company. To identify these challenges, Hosseini's model (2013) was considered as a theoretical framework. The statistical population of this research is industrial and academic experts and SAIPA automotive group, considering that the number of identified factors is 29 indicators, a total of 116 people are needed. In order to collect information, the questionnaire created by the researcher on the challenges of importing cars and the standard questionnaire for obtaining competitive advantage by Hosseini (2013) were used. To identify the challenges facing Iran's automotive industry, the exploratory and confirmatory factor analysis technique was used, and to prioritize the challenges, the Friedman test was used with SPss and SMART PLS software. The results of scale reliability and exploratory factor analysis show that out of the 29 identified primary causes of the challenges facing Iran's automotive industry, 26 factors are identified and in six categories, the challenge of cooperation and technology learning, the challenge of competitive power, the challenge of growth and development, the challenge of policy making in The company, the customer behavior challenge, the customer service challenge of segmentation, as well as the result of the PLS software test showed that import challenges are related to gaining competitive advantage. On the other hand, according to Friedman's test, the challenge of cooperation and learning technology has the most impact and the challenge of customer service has the least impact on Iran's automobile industry in the conditions of automobile import liberalization.