چکیده:
یکی از مسایل مهم و چالشهای اساسی که مرتفع کردن آن نیز دشوار است، مبحث توسعه بازار و و ارایه خدمات مالی در سایه اقتصاد دانش بنیان است. شرکتهای فناور و دانش بنیان در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند، اما چالشی که پیش روی تمام این شرکتها وجود دارد، نقش کمرنگ شرکتهای فناور در اقتصاد است. فناوری مالی (فین تک) به مثابه نوآوری در حوزه خدمات مالی، طیف وسیعی از عملیات شرکتها و سازمانها را شامل میشود که به طور معمول کیفیت خدمات را با استفاده از برنامههای فناوری اطلاعات بهبود میبخشند. بررسی این نوآوری فناورانه در ارایه خدمات مالی برای گستره وسیعی از کاربردها در بخش زیادی از زنجیره ارزش از اهمیت برخوردار است. پیاده سازی فناوریهای مالی نوین مستلزم ایجاد زیرساختهای مالی، فناوری اطلاعات، تدوین قوانین و نظارت کارآمد است. از این رو تاکید بر دیجیتالی نمودن در راستای راحتی کاربری، امنیت کاربر و دسترسی عمومی، میتواند منجر به افزایش تمایل و تقاضا به سمت فناوری مالی گردد. هدف کاربردی پژوهش حاضر، رتبه بندی ابعاد فناوری مالی و ارایه خدمات مالی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی است. روش انجام پژوهش حاضر، به صورت توصیفی و پیمایشی است که از طریق توزیع پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان رشته سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رایانهای و فناوری اطلاعات شرکتهای دانش بنیان است که تعداد 30 نفر انتخاب شدهاند. پس از جمع آوری دادههای پژوهش برای تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Expert Choice، به بررسی و رتبه بندی دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که به ترتیب بازارها (مالی و بیمه)، حسابداری (شخصی و شرکتی)، پرداختها (کارت، پرداخت و انتقال وجه) و در نهایت فناوری (ابزار موجود و به روز بودن) دارای اولویت هستند. به بیان دیگر، رویکرد بیشتر معامله گران نسبت به فناوری مالی از جنبه بازارهای مالی است که علاوه بر دسترسی آسان و راحتی کاربر از امنیت بالایی نیز برخوردار است.
One of the important issues and fundamental challenges that are difficult to overcome is the issue of market development and providing financial services in the shadow of the knowledge economy. Technology and knowledge-based companies operate in various fields, but the challenge facing all these companies is the weak role of technology companies in the economy. Financial technology (FinTech) as an innovation in providing financial services includes a wide range of firms and organizations’ operations that typically improve the quality of services using information technology programs. Assessing this technological innovation in providing financial services for a wide range of applications is important in a large part of the value chain. Implementing new financial technologies requires the creation of financial infrastructure, information technology, legislation, and efficient oversight. Therefore, the emphasis on digitalization in terms of user convenience, user security and public access, can lead to increased desire and demand for financial technology. The applied purpose of the present study is to rank the dimensions of financial technology in providing financial services using an Analytical Hierarchy Process approach. The method of the present study is descriptive and survey which has done using the questionnaire. The research statistical population includes experts in the field of accounting information systems and information technology in System Group Headquarters Company, of which 30 people have selected as a research sample. After collecting the research data from questionnaires, data analyzed using Expert Choice software; so, the data reviewed and ranked using analytical hierarchy process approach. Findings showed that markets (financial and insurance), accounting (personal and corporate), payments (card, payment and money transfer) and finally technology (available and up-to-date tools) have priority, respectively. In other words, most users approach rely on financial technology in markets views, which in addition to easy access and user convenience, also has a high level of security.