چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه ارزیابی عملکرد پایدار کارکنان در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب پرداخته است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: برای دستیابی به هدف مذکور، انجام پژوهشی با رویکرد آمیخته در دستور کار قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متون، تمها و خبرگان سازمانی و دانشگاهی است که از میان آنان، هفت خبره سازمانی و هفت خبره دانشگاهی به روش گلولهبرفی به عنوان نمونه برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی، مشتمل بر کلیه کارکنان و مدیران سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان است که از میان آنان تعداد 152 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین، نمونه آماری در بخش اعتبارسنجی مولفههای شناساییشده با استفاده از روش دلفی فازی، مشتمل بر ده خبره دانشگاهی است که به روش هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، اولویتبندی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدل در جامعه مورد مطالعه آزمون گردید.
یافتهها: مدل ارائهشده برای عملکرد پایدار منابع انسانی دارای 3 بعد، 8 مولفه، و 21 شاخص است و میتواند به عنوان چارچوبی مناسب برای ارزیابی عملکرد پایدار منابع انسانی در سازمانهای مختلف بکار رود. مدل ارائهشده، برای ارزیابی عملکرد پایدار در جامعه مورد مطالعه بکار گرفته شد و نتایج آن نشان داد که بالاترین رتبه در میان ابعاد عملکرد پایدار منابع انسانی در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان بهترتیب مربوط به کیفیت شغل، کامیابی، و رفتار پایدار است.
ارزش/ اصالت پژوهش: این پژوهش با ارائه مدل پایداری عملکرد کارکنان، ادبیات موجود در زمینه پایداری را توسعه میدهد و به شناسایی ویژگیهای عملکرد پایدار کارکنان کمک میکند.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: آزمون مدل در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب نشان داد که از میان سه بعد اصلی عملکرد پایدار منابع انسانی، رفتار پایدار مشتمل بر رفتار شهروندی زیستمحیطی و رفتار سبز کارکنان دارای کمترین میانگین و رتبۀ بهدستآمده هستند. بنابراین، مدیران سازمان باید برای برطرف نمودن این مشکل در سازمان خود برنامهریزی کنند.
Purpose: This research tries to reach an evaluation model for sustainable performance of employees in Mostazafeen Foundation Properties and Lands Organization.
Methodology: The research method was both quantitative and qualitative. The statistical population in the qualitative section included texts and themes, as well as organizational and academic experts. By applying snowball method as a sampling technique for in-depth interviews, seven organizational experts and seven academic experts were selected. The statistical population in the quantitative part included all employees and managers of this organization, from among of whom 152 individuals were selected as the statistical sample using Krejcie and Morgan table. Also, using Fuzzy Delphi technique, the statistical sample in the validation section of the identified components consisted of 10 academic experts who were selected by purposive judgment method. Then by using confirmatory factor analysis, prioritization of dimensions, components and indicators of the model were tested.
Findings: The proposed model contains three dimensions, eight components and twenty one indicators, which can be used as a proper framework for evaluating the sustainable performance of human resources. Besides, the model shows that the highest to the lowest ranks among the dimensions are respectively job quality, success, and sustainable behavior.
Originality: The presented model can help develop the existing literature and to identify the characteristics of employees' sustainable performance.
Implications: Testing the model showed that among the three main dimensions, sustainable behaviors including citizenship behavior and green behavior of employees have the lowest ranking. Therefore, it is suggested that the managers of the organization make plans to solve this problem.
خلاصه ماشینی:
مدل ارائه شده برای ارزیابی عملکرد پایدار در جامعه مورد مطالعه بکار گرفته شد و نتایج آن نشان داد که بالاترین رتبه در میان ابعاد عملکرد پایدار منابع انسانی در سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان به ترتیب مربوط به کیفیت شغل کامیابی و رفتار پایدار است.
این نوع سیستم های کاری تلاش میکنند نشاط پیشرفت و رفاه کارکنان را برانگیزند و همزمان، نتایج مثبت و پایدار اجتماعی و زیست محیطی را ایجاد کنند (2019 ,De Jonge & Peeters) ارتقای عملکرد پایدار ارزشهای بلند مدت را برای فرد سازمان و جامعه بزرگتر فراهم مینماید (2013 Burkett) عملکرد شغلی عملکرد به عنوان رفتاری که نتایجی را به دست می دهد، تعریف شده است.
)2019( شناخته میشوند کارکنان را میتوان یک جنبه اساسی از مفهوم عملکرد شغلی پایدار در نظر گرفت که برای درک چگونگی ارتباط عملکرد کارکنان با بهره وری طولانی مدت مفید است (1) Van Scheppingen 2015 al) بنابراین در پژوهشهای گوناگون نشاط کارکنان به عنوان عاملی مهم و حیاتی در Dorenbosch, 2014; De Jonge & Peeters ایجاد عملکرد شغلی پایدار شناخته شده است 2019) نشاط کارکنان به عنوان ترکیب قدرت و پیش کنشی تعریف گردیده( Choi et al.
Understanding the Effects of Perceived Organizational Support and High-Performance Work Systems on Health Harm through Sustainable HRM Lens: A Moderated Mediated Examination.
The Impact of Transformational Lead- ership on Employee Sustainable Performance: The Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior.