چکیده:
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 56560 معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر از معلمان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. علاوه بر فرم اطلاعات جمعیتشناسی، برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادابی اجتماعی (لیندنبرگ،2000)، حمایت اجتماعی (فیشر،1999)، سلامت اجتماعی (کییز،2004) و رضایت از زندگی (داینر،2004) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای Spss25 و Smart Pls3 تحلیل شدند.یافتهها: مدلیابی شادابی اجتماعی بر اساس حمایت و سلامت اجتماعی با میانجیگری رضایت از زندگی در معلمان برازش مناسبی داشت. تاثیرحمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی بر شادابی اجتماعی مستقیم و معنادار، ضمناً حمایت و سلامت اجتماعی بر رضایت از زندگی نیز تأثیر مستقیم و معنادار داشتند و با میانجیگری رضایت از زندگی تاثیرغیر مستقیم و معنادار بر شادابی اجتماعی داشتند (05/0>p).نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش برای بهبود شادابی اجتماعی معلمان میتوان از طریق ارتقای حمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی و رضایت از زندگی آنان اقدام کرد.واژههای کلیدی: شادابی اجتماعی، حمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی، رضایت از زندگی، معلمان.
Purpose: Present research was conducted with aim of modeling of teachers' social happiness based on social support and health through the mediatory role of life satisfaction.Methodology: The present study was applied in terms of purpose and performance survey research. The statistical population includes 56560 teachers of Tehran in the 2020-21 academic year. The sample size according to Cochran's formula was estimated to be 384 teachers who were selected by multi-stage cluster sampling method. In addition to the demographic information form, questionnaires including social happiness questionnaires (Landenberg,2000) social support questionnaires (Fischer,1999) social health questionnaires (Keyes,2004) and life satisfaction scale (Diner,2004) were used for data collection. Data were analyzed with using Pearson correlation coefficients and structural equation modeling in SPSS25 and Smart Pls3 software.Results: The results indicated the good fit of modeling social happiness in instructors based on social support and social health mediated by life satisfaction. Moreover, social support and health and life satisfaction had direct significant effects on social happiness. Social support and health also had direct significant effects on life satisfaction. Our findings showed that social support and social health had an indirect and signifi