چکیده:
«حق کرامت» یا حرمت داشتن شخص در جامعه، همانند «حق حیات» از اهمیت فوقالعادهاى برخوردار است. در فضای مجازی نیز این حق جایگاه ویژه ای دارد. به دلیل ویژگیهای فضای مجازی، رعایت این اصل اخلاقی در فضای مجازی کم رنگ می باشد. حتی گاها افرادی که در دنیای واقعی افرادی مبادی آداب می باشند، در فضای مجازی اعمالی خارج از شأن واقعی خود انجام می دهند. این مقاله سعی در تبیین اهمیت این اصل اخلاقی در فضای مجازی و از منظر آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) دارد.
خلاصه ماشینی:
(علامه جعفري ، محمدتقي ، (١٣٧٠)، "حق کرامت انساني ") آيات متعددي در قرآن کريم ، دال بر کرامت ذاتي عموم انسانها دارد از جمله در آيه ١٤ سوره مؤمنون خداوند متعال وقتي مراحل خلقت انسان را از نطفه تا دميده شدن و نفخ روح ميفرمايد و وقتي به مرحله آخر مي رسند «ثم أنشأناه خلقا آخر» پس از اين مرحله مي فرمايند: «فتبارک الله أحسن الخالقين » همان طور که قبل از آن فرموده بودند «أنشأناه خلقا آخر»، يعني سنخ ديگري از خلقت در اين مرحله به وجود مي آيد به خاطر مرتبه وجودي و بلندمرتبه و عالي بودن اين مرتبه از خلقت ، خداوند متعال به خودشان أحسن مي فرمايند و خودشان را براي اين نحوه از خلقت مي ستايند.
يافته ها يافته هاي پژوهش از مفهوم تهمت و افترا زدن بهتان و افتراء عبارتست از اينکه انسان در حق غير به چيزي که راضي نيست دروغ بگويد به عبارت ديگر چيزي را به دروغ به ديگري نسبت دهد و شخصي که مرتکب گناه و عمل زشتي نشده به انجام آن متهم کند و يا عيب و نقصي را که در او نيست به او بچسباند و فرقي نيست که اين نسبت دروغ در حضور او باشد يا در غياب .
» ( تفسير نمونه ، جلد ٢٢، صفحه ٢١٨) روايات فراواني نيز در قبح عمل غيبت از معصومين (ع ) نقل شده است که به برخي از آنها اشاره مي کنيم : امام علي عليه السلام : السامع للغيبۀ کالمغتاب .